Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kto broni Szwajcarii po 17:00?

Lotnictwo wojskowe, 18 lutego 2014

Szwajcarskie wojska lotnicze nie utrzymują alarmowego klucza myśliwców. Zadania obrony powietrznej realizują… tylko w godzinach urzędowania.

Szwajcarskie wojska lotnicze posiadają 32 F/A-18C Hornet (tworzą 3 eskadry) oraz 42 F-5E/F Tiger II (także 3 eskadry). W bliskiej przyszłości przestarzałe Tigery II (na zdjęciu), zostaną zastąpione przez niedawno zakupione szwedzkie JAS-39E Gripen / Zdjęcie: MO Szwajcarii

Stan ten został ujawniony opinii publicznej po wczorajszym uprowadzeniu przez drugiego pilota pasażerskiego Boeinga 767 linii Ethiopian Airlines. Lotnik zamknął się w kabinie po wyjściu do toalety kapitana, przejął kontrolę nad samolotem, wylądował Genewie i poprosił o azyl polityczny. Nikomu nic się nie stało: porywacz nie był nawet uzbrojony.

Po poinformowaniu przez drugiego pilota europejskich kontrolerów lotu o porwaniu samolotu i zmianie jego docelowego lotniska (leciał początkowo do Rzymu), dane o incydencie zostały natychmiast przekazane do natowskiego centrum operacji powietrznych w hiszpańskim Torrejon. Powiadomiło ono o sytuacji francuskie i włoskie dowództwa operacji lotniczych, które poderwały klucze alarmowe oraz postawiły w stan gotowości śmigłowce SAR, jak również – pośrednio – część służb cywilnych.

O 17:07 porwany Boeing otrzymał eskortę pary włoskich Eurofighterów, a 5 minut później także jednego Mirage 2000. Po trzech kwadransach został on wsparty przez drugą maszyną tego typu. Samolot pasażerski wylądował bez problemów w Genewie o 18:02.

Mimo pojawienia się w szwajcarskiej przestrzeni powietrznej, Boeing767 nie otrzymał asysty miejscowych myśliwców. Według rzecznika prasowego szwajcarskich wojsk lotniczych, mogą one interweniować w godzinach urzędowania (służby), a więc między 8:00 i 12:00 oraz po przerwie obiadowej, od 13:30 do 17:00. Tymczasem samolot wtargnął w krajową przestrzeń powietrzną już po terminie zakończenia pracy…

Rzecznik tłumaczył, że utrzymanie alarmowego klucza wiąże się w koniecznością utrzymania w gotowości pilotów – których brak – a także generowałoby dodatkowe koszty. W związku z tym Szwajcaria zawarła porozumienie z sąsiadami, o ewentualnym wysłaniu przez nich swoich alarmowych myśliwców w godzinach wieczornych i nocnych. Natomiast całodobowo prowadzony jest radarowy nadzór przestrzeni powietrznej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.