Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Europejskie tankowce w akcji

Lotnictwo wojskowe, 14 kwietnia 2014

Europejska Agencja Obrony przeprowadziła pierwsze ćwiczenia z udziałem samolotów tankujących wojsk lotniczych państw Starego Kontynentu.

Niemiecki A310 i włoski KC-767A podczas wspólnego lotu

W ćwiczeniu o nazwie European Air-to-Air Refuelling Training (EART14) wzięły udział tankowce wojsk lotniczych Holandii, Niemiec i Włoch. Manewry odbyły się w przestrzeni powietrznej Holandii, w dniach 31 marca – 11 kwietnia. Organizatorem przedsięwzięcia było Europejskie Dowództwo Lotnictwa Transportowego (EATC) i Europejska Agencja Obrony (EDA).

Jak wiadomo, kraje europejskie mają do dyspozycji 42 tankowce, dziesięciu różnych typów, zarówno odrzutowe, jak i z napędem śmigłowym. Amerykanie posiadają ponad 650 samolotów, czterech typów. Powoduje to, że podczas operacji stabilizacyjnych i pokojowych Europejczycy muszą korzystać z usług US Air Force.

Wśród samolotów bojowych biorących udział w ćwiczeniu były m.in. niemieckie Eurofightery…

Receptą na tę bolączkę ma być wspólna flota samolotów transportowo-tankujących, operująca w ramach EATC. Obecnie kraje zrzeszone w EATC mają na stanie kilkanaście tankowców (11 C-135FR i 3 KC-135R francuskich wojsk lotniczych, 4 A310-304 MRTT Luftwaffe i 2 holenderskie KDC-10), lecz w niedalekiej przyszłości liczba ta znacznie wzrośnie. W br. dołączy do nich Hiszpania, z parą Boeingów 707-300 i 5 KC-130H, a w 2015 – Włochy, posiadające 4 KC-767A (Typhoony tankują z KC-767A, 2013-04-03).

…i fińskie F-18

Oprócz tego do floty EART dołączą nie tylko nowe francuskie A330 MRTT (Dwie wersje francuskich MRTT, 2014-02-24), ale także A400M (Zrzuty ładunku z A400M, 2014-03-12), również należące do wojsk lotniczych tego kraju, które można będzie wyposażyć w zestawy umożliwiające podawanie paliwa innym samolotom, za pomocą przewodu elastycznego. Paryż zamierza nabyć 29 tego typu urządzeń.

W ramach EART14 w bazie Koninklijke Luchtmacht (wojsk lotniczych Holandii) w Eindhoven, oprócz KDC-10, należącego do gospodarzy, pojawiły się także niemiecki A310 MRTT i włoski KC-767A. EART14 połączono z ćwiczeniami Dutch Frisian Flag 2014, co dało możliwość załogom tankowców wzięcie udziału w połączonych operacjach lotniczych, z udziałem wielu typów sojuszniczych samolotów bojowych. Kolejnym celem było zakończenie procesu certyfikacji KC-767A uprawniającego do współdziałania z samolotami innych krajów.

Pamiątkowe zdjęcie uczestników EART14 na tle holenderskiego KDC-10 / Zdjęcia: EDA

Tankowce wykonywały średnio dwie misje dziennie, przetaczając paliwo belgijskim, duńskim, holenderskim i portugalskim F-16, hiszpańskim i niemieckim Eurofighterom i fińskim F-18. W ciągu pierwszego tygodnia A310 i KDC-10 podały ok. 135 t paliwa, podczas 15 lotów. W przyszłym roku ćwiczenie EART odbędzie się ponownie, także w połączeniu z Frisian Flag.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.