Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Jubileuszowe próby Tridenta II

Marynarka wojenna, 05 czerwca 2014

US Navy po raz 150. odpaliła pocisk balistyczny Trident II D5 z pokładu atomowego okrętu podwodnego typu Ohio.

Opracowane przez Lockheed Martin Space Systems, pociski balistyczne Trident II D5 użytkowane są przez US Navy i Royal Navy od 1990. Ich długość wynosi 13,4 m a średnica 2,1 m. Masa pocisków to 58 500 kg. Zasięg przekracza 7300 km. Koszt jednostkowy to 30,9 mln USD (93,8 mln zł) / Zdjęcie: Lockheed Martin

Przed trzema dniami, US Navy przeprowadziła dwie próby ogniowe pocisków balistycznych Trident II D5. Odpalono je z pokładu okrętu podwodnego typu Ohio, na wodach Oceanu Atlantyckiego. Wydarzenie połączono z prowadzonym jednocześnie cyklem szkoleniowym załóg.

Symboliczna, 150. próba Tridenta II pozwoliła na przetestowanie serii podsystemów pocisku, odpowiadających za kierowanie jego lotem, a opracowanych w ramach programu modernizacyjnego, Life Extension. W założeniu odpowiedzialnych za jego realizację inżynierów z Lockheed Martin, pozwoli on na wydłużenie trwałości użytkowej pocisków do 2042.

Pociski Trident II D5 uzbrajane są w dwa typy głowic, W76 o mocy 100 kt lub W88 (475 kt). Prawdopodobne uchylenie kołowe (CEP – promień koła, wewnątrz którego powinna spaść połowa wystrzelonych pocisków) wynosi w ich przypadku 90-120 m, co oznacza, że mogą być używane do bezpośredniego atakowania silosów z pociskami międzykontynentalnymi / Rysunek: Lockheed Martin

Oznacza to, że w pierwszym etapie eksploatacji, Tridenty II D5LE będą przenoszone przez nowe atomowe strategiczne OP, opracowywane w ramach programu Ohio Replacement Submarine (w przeszłości znanego jako SSBN-X Future Follow-on Submarine). Za konstrukcję zarówno okrętów, jak i nowych wyrzutni Common Missile Compartment (CMC), odpowiedzialne jest General Dynamics Electric Boat (Projekt SSBN-X za 2 mld USD, 2012-12-25, Wyrzutnie dla następców Tridentów, 2011-01-10). Nowe okręty powinny pojawiać się w linii od 2031 i pozostać w służbie co najmniej do połowy lat 2080.

W odróżnieniu od Ohio, okręty programu Ohio Replacement Submarine będą najprawdopodobniej uzbrojone nie w 24, a w 16 pocisków balistycznych. W późniejszych latach, US Navy wyposaży je w zastępujące Trident II D5 pociski Trident E6. Warto przypomnieć, że poza USA, omawiane uzbrojenie przenoszone jest również przez brytyjskie strategiczne OP typu Vanguard.

Trident II D5 przenoszone są przez strategiczne atomowe OP US Navy typu Ohio (24 pociski) oraz ich brytyjskie odpowiedniki, Vanguard (16 pocisków). Pierwszym okrętem uzbrojonym w Trident II  był amerykański USS Tennessee (SSBN 734), przyjęty do służby w 1988. Na zdjęciu, starszy od niego o 4 lata, USS Georgia (SSGN 729) / Zdjęcie: US Navy

Również w tym przypadku trwają już prace nad projektem ich następców (Rozbudowa zakładów w Barrow-in-Furness, 2014-03-14, 350 mln GBP na strategiczne OP, 2012-10-29), za które odpowiada BAE Systems. Producent jest głównym wykonawcą programu budowy atomowych OP typu Astute (Wodowanie HMS Artful, 2014-05-19), zastępujących w linii wysłużone jednostki typu Trafalgar (HMS Talent powrócił do domu, 2014-01-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra