Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Model bojowego bsl Dassault oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 08 lipca 2008

30 czerwca niedaleko Toul wykonał pierwszy autonomiczny lot demonstrator technologii bojowego bezpilotowca Dassault Aviation AVE-D.

Start AVE-D do pierwszego, w pełni autonomicznego lotu. Próba odbyła się w Toul, we Francji. Przypatrywali się jej pracownicy agencji zamówień wojskowych DGA, która finansuje połowę prac badawczo-rozwojowych programu nEUROn / Zdjęcie: Dassault

W ramach europejskiego programu nEUROn, już za kilka lat ma powstać prototyp bezzałogowego samolotu uderzeniowego. Zebrane w tym przedsięwzięciu dane mają pozwolić na opracowanie dwóch samolotów seryjnych: nowego myśliwca, wykonanego w technologii stealth (ok. 2020-2025) i bezzałogowej maszyny uderzeniowej, zdolnej do współpracy z samolotami klasycznymi.

Prace, już w poprzedniej dekadzie, zainicjowało Dassault Aviation. Przedsiębiorstwo doprowadziło do powstania małego modelu (w skali 1:100) Aéronefs de Validation Expérimentale (AVE-D). To pierwszy, bezzałogowy samolot wykonany w technologii stealth, a stworzony w Europie. Samolot o masie 50 kg wzniósł się po raz pierwszy w powietrze w 2000. AVE-C, dwusilnikowy model o masie 500 kg, z przeprojektowanym płatowcem i systemem kontroli lotu, wzbił się po raz pierwszy w powietrze 4 lata później. Kolejnym, przełomowy krokiem w programie badań jest ostatni lot AVE-D, z 30 czerwca 2008.

W jego trakcie przeprowadzono w pełni autonomiczny lot. Od ruszenia ze stanowiska parkingowego, przez kołowanie, start, lot - w trakcie którego model wykonał kilka manewrów - po lądowanie i powrót na miejsce parkingowe.

Początkowo prywatne przedsięwzięcie Dassault, od 2003 jest programem francuskich przedsiębiorstw (Dassault, EADS i Thales), zaś od 2005-2006, konsorcjum współtworzonego przez szwedzkiego Saaba, greckie EAB, szwajcarskiego Ruaga, włoską Alenię Aeronautica oraz hiszpańską część EADS. Program, który ma doprowadzić do powstania pełnowymiarowego, 5-tonowego prototypu, o wymiarach zbliżonych do Mirage-2000, otrzymał stosunkowo solidne finansowanie zainteresowanych rządów, w wysokości 405 mln Euro (połowę tej sumy wyłoży Francja). Przedsięwzięcie przeistoczyło się więc z prywatnej inicjatywy, w spory program rządowy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.