Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Model bojowego bsl Dassault oblatany

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 08 lipca 2008

30 czerwca niedaleko Toul wykonał pierwszy autonomiczny lot demonstrator technologii bojowego bezpilotowca Dassault Aviation AVE-D.

Start AVE-D do pierwszego, w pełni autonomicznego lotu. Próba odbyła się w Toul, we Francji. Przypatrywali się jej pracownicy agencji zamówień wojskowych DGA, która finansuje połowę prac badawczo-rozwojowych programu nEUROn / Zdjęcie: Dassault

W ramach europejskiego programu nEUROn, już za kilka lat ma powstać prototyp bezzałogowego samolotu uderzeniowego. Zebrane w tym przedsięwzięciu dane mają pozwolić na opracowanie dwóch samolotów seryjnych: nowego myśliwca, wykonanego w technologii stealth (ok. 2020-2025) i bezzałogowej maszyny uderzeniowej, zdolnej do współpracy z samolotami klasycznymi.

Prace, już w poprzedniej dekadzie, zainicjowało Dassault Aviation. Przedsiębiorstwo doprowadziło do powstania małego modelu (w skali 1:100) Aéronefs de Validation Expérimentale (AVE-D). To pierwszy, bezzałogowy samolot wykonany w technologii stealth, a stworzony w Europie. Samolot o masie 50 kg wzniósł się po raz pierwszy w powietrze w 2000. AVE-C, dwusilnikowy model o masie 500 kg, z przeprojektowanym płatowcem i systemem kontroli lotu, wzbił się po raz pierwszy w powietrze 4 lata później. Kolejnym, przełomowy krokiem w programie badań jest ostatni lot AVE-D, z 30 czerwca 2008.

W jego trakcie przeprowadzono w pełni autonomiczny lot. Od ruszenia ze stanowiska parkingowego, przez kołowanie, start, lot - w trakcie którego model wykonał kilka manewrów - po lądowanie i powrót na miejsce parkingowe.

Początkowo prywatne przedsięwzięcie Dassault, od 2003 jest programem francuskich przedsiębiorstw (Dassault, EADS i Thales), zaś od 2005-2006, konsorcjum współtworzonego przez szwedzkiego Saaba, greckie EAB, szwajcarskiego Ruaga, włoską Alenię Aeronautica oraz hiszpańską część EADS. Program, który ma doprowadzić do powstania pełnowymiarowego, 5-tonowego prototypu, o wymiarach zbliżonych do Mirage-2000, otrzymał stosunkowo solidne finansowanie zainteresowanych rządów, w wysokości 405 mln Euro (połowę tej sumy wyłoży Francja). Przedsięwzięcie przeistoczyło się więc z prywatnej inicjatywy, w spory program rządowy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.