30 czerwca niedaleko Toul wykonał pierwszy autonomiczny lot demonstrator technologii bojowego bezpilotowca Dassault Aviation AVE-D.
W ramach europejskiego programu nEUROn, już za kilka lat ma powstać prototyp bezzałogowego samolotu uderzeniowego. Zebrane w tym przedsięwzięciu dane mają pozwolić na opracowanie dwóch samolotów seryjnych: nowego myśliwca, wykonanego w technologii stealth (ok. 2020-2025) i bezzałogowej maszyny uderzeniowej, zdolnej do współpracy z samolotami klasycznymi.
Prace, już w poprzedniej dekadzie, zainicjowało Dassault Aviation. Przedsiębiorstwo doprowadziło do powstania małego modelu (w skali 1:100) Aéronefs de Validation Expérimentale (AVE-D). To pierwszy, bezzałogowy samolot wykonany w technologii stealth, a stworzony w Europie. Samolot o masie 50 kg wzniósł się po raz pierwszy w powietrze w 2000. AVE-C, dwusilnikowy model o masie 500 kg, z przeprojektowanym płatowcem i systemem kontroli lotu, wzbił się po raz pierwszy w powietrze 4 lata później. Kolejnym, przełomowy krokiem w programie badań jest ostatni lot AVE-D, z 30 czerwca 2008.
W jego trakcie przeprowadzono w pełni autonomiczny lot. Od ruszenia ze stanowiska parkingowego, przez kołowanie, start, lot - w trakcie którego model wykonał kilka manewrów - po lądowanie i powrót na miejsce parkingowe.
Początkowo prywatne przedsięwzięcie Dassault, od 2003 jest programem francuskich przedsiębiorstw (Dassault, EADS i Thales), zaś od 2005-2006, konsorcjum współtworzonego przez szwedzkiego Saaba, greckie EAB, szwajcarskiego Ruaga, włoską Alenię Aeronautica oraz hiszpańską część EADS. Program, który ma doprowadzić do powstania pełnowymiarowego, 5-tonowego prototypu, o wymiarach zbliżonych do Mirage-2000, otrzymał stosunkowo solidne finansowanie zainteresowanych rządów, w wysokości 405 mln Euro (połowę tej sumy wyłoży Francja). Przedsięwzięcie przeistoczyło się więc z prywatnej inicjatywy, w spory program rządowy.