Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ARH-70 do likwidacji?

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 11 lipca 2008

Przedstawiciele US Army poinformowali Kongres USA o zbyt dużym przekroczeniu budżetu programu śmigłowca rozpoznawczego ARH-70A Arapaho. Może to spowodować zerwanie umowy z Bell Textronem.

Pierwsze ARH-70, wywodzące się z cywilnego śmigłowca Bell-407, miał być przekazane US Army w trzecim roku po podpisaniu umowy, w 2007. Pod koniec bieżącego roku pierwsza jednostka wyposażona w nowy sprzęt miała trafić do Iraku. Tymczasem nie ruszyła jeszcze produkcja seryjna, a Pentagon zamierza w tym roku budżetowym zakupić jedynie 12 egz. Arapaho do celów szkoleniowych. Mimo tego Bell Textron nie powinien się zbytnio obawiać kasacji programu / Zdjęcie: Bell Helicopter

W 1982 amerykański parlament przyjął ustawę zawierającą przepis, nazwany od jego twórców, Nowelizacją Nunn-McCurdy. Stanowi ona, że każdy program zbrojeniowy, który przekroczy 15% swojej wartości, musi zostać zgłoszony kongresowi. W przypadku przekroczenia preliminarza o 25%, izba wyższa parlamentu zobowiązana jest podjąć kroki w celu zerwania umowy. W takim wypadku przedstawiciele Pentagonu musza udowodnić kongresmanom, że wyższe wydatki są niezbędne z punktu widzenia obronności USA lub, że wynikają z czynników obiektywnych.

Przepis został wprowadzony, by ukrócić praktyki przemysłu zbrojeniowego, który permanentnie przekraczał podane w umowie kosztorysy. Jednak od tego czasu procedury zerwania umowy stosowane były niezmiernie rzadko.

Obecnie działania, na podstawie prawa Nunn-McCurdy, zostały podjęte wobec programu pozyskania nowych śmigłowców rozpoznawczych Bell Textron ARH-70A Arapaho. Widmo przerwania go zawisło nad przedsięwzięciem już raz, w 2006, kiedy koszty wstępnej fazy rozwoju konstrukcji (System Development Demonstration), z planowanych 210 wzrosły do ponad 300 mln USD (zobacz: Mniej śmigłowców Bell ARH-70).

W obecnej fazie przekroczono plan z 2005 już o 42%. Powodem jest przede wszystkim wyższy koszt robocizny i usług podwykonawców. Zwiększyła się również cena jednostkowa. Zamiast 10,3 mln już pod koniec 2007 szacowano ją na 12,3 mln USD. Dzisiaj jest jeszcze wyższa.

Rzecznik prasowy producenta, Thomas Doloney bagatelizuje sprawę, przypominając, że jest w stanie niemal natychmiast rozpocząć produkcję niskoseryjną i dostarczyć wojskom lądowym sprzęt doskonałej jakości.

W rzeczywistości pozycja Bell Textrona jest stosunkowo dobra. Arapaho mają zstąpić najstarsze OH-58 Kiowa Warrior. Mimo podjętego programu modernizacji, która doprowadzi do wydłużenia resursów części OH-58 do 2018, oczywistą jest konieczność dostarczenia lotnictwu wojsk lądowych nowych śmigłowców bez zbędnej zwłoki.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.