Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

DCNS z Nautą

Przemysł zbrojeniowy, 09 lipca 2014

Dzisiaj w Ambasadzie Francji w Warszawie przedstawiciele DCNS i polskiego funduszu inwestycyjnego Mars – właściciela stoczni Nauta – podpisali memorandum o współpracy tych podmiotów przy budowie okrętów podwodnych do MW RP.

Okręt typu Scorpene, który jest oferowany Polsce w ramach przetargu na trzy jednostki tej klasy / Zdjęcie: DCNS

Porozumienie podpisali Bernard Planchais, wiceprezes DCNS oraz Piotr Słupski prezes MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, zarządzającego Funduszem Mars. Powstał on w 2010, założony przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Fundusz jest właścicielem Grupy Mars Shipyards & Offshore skupiającej Stocznię Remontową Nauta, Morską Stocznię Remontową Gryfia oraz dwie spółki działające na rzecz sektora morskiego. Udziały Marsa – o wartości 1,2 mld zł – zostały przez ARP wniesione do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Porozumienie dotyczy potencjalnej przemysłowej współpracy między stocznią Nauta z francuską DCNS. W przypadku wyboru przez MON oferty związanej z okrętami Scorpene, zakłada się zbudowanie pierwszej jednostki we Francji, przy udziale komponentów (głównie elementów kadłuba i kiosku) z Nauty. Jednocześnie w polskiej stoczni miałaby zostać przygotowana odpowiednia infrastruktura (duży hangar oraz odpowiednie urządzenia), zaś pracownicy zdobyliby doświadczenie w budowie okrętu na stażu w DCNS. Dzięki temu montaż kolejnych dwóch okrętów mógłby zostać przeniesiony do Polski.

Strony uzgodniły już szczegóły współpracy, w tym zakres koniecznych inwestycji oraz szkoleń. Zdolność do produkcji w Gdyni okrętów podwodnych potwierdził audyt przeprowadzony przez francuskich specjalistów w maju br. Wstępne porozumienie zakłada udział polskich zakładów na poziomie 60% prac związanych przy budowie nowych OP dla MW RP (choć cały proces byłby nadzorowany przez francuską agencję zamówień wojskowych DGA i specjalistów stoczniowych). Obecnie trwa proces tworzenia grupy kilkudziesięciu potencjalnych, krajowych poddostawców dla Nauty.

Oprócz bardzo szerokiej polonizacji, Francuzi oferują też sprzedaż pocisków manewrujących NCM o charakterystykach podobnych do amerykańskich Tomahawków. Jednocześnie w imieniu francuskiego rządu deklarują uzyskanie przez Polskę pełnej niezależności w zakresie jej użycia, w tym decydowania o wyborze celów i trasach lotów pocisków.

Największymi rywalami Francuzów są obecnie Niemcy proponujący Polsce okręty typów 214 i 212A. Na razie jednak nie przedstawili oni podobnie precyzyjnej oferty współpracy przemysłowej, ani dotyczącej dalekosiężnych pocisków manewrujących o dużej masie głowicy bojowej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.