Kończą się próby terenowe pojazdów oferowanych Brazylii w ramach programu Viatura Blindada Multi-Tarefa-Leve de Rodas (VBMT-LR).
Do końca lipca trwać będą testy konstrukcji oferowanych w przetargu na dostawę Brazylii samochodów terenowych VBMT-LR 4x4. Ejército de Brasil (wojska lądowe Brazylii) chcą zakupić 186 pojazdów w różnych odmianach, w tym samochodu patrolowego, wozu dowodzenia oraz niszczyciela czołgów.
Swoje oferty przedstawiło pięciu producentów, w tym Iveco Defence Vehicles z jedną z odmian pojazdów rodziny LMV, brazylijski Avibras z samochodem terenowym Tupi (na zdjęciu), będącym modyfikacją Sherpa Light Scout francuskiego Renault Trucks Defense, drugi lokalny producent, Inbraland z Gladiador BLSR (Blindado Leve Sobre Rodas), BAE Systems Land Systems South Africa z wozami RG32M oraz AM General, które wspólnie z izraelskim Plasanem oferuje MLTV-BR. Ze zgłoszeniem oferty nie zdążyli z kolei Hiszpanie z URO Vehículos Especiales (UROVESA) z VAMTAC w odmianie ST5 BN3.
VBMT-LR to element większego programu zbrojeniowego Ejército de Brasil. Ma on też na celu m.in. zakup 2044 kołowych transporterów opancerzonych VBTP-MR Guarani 6x6 (Guarani oficjalnie w służbie, 2014-03-25), a także większych wozów na podwoziu 8x8.
Do końca br. Brasilia dokona wyboru producenta oraz zakupi pierwszą transzę 32 pojazdów. Wozy zostaną nabyte w ramach Pilnej Potrzeby Operacyjnej i wysłane na Haiti w celu wsparcia brazylijskiego kontyngentu działającego pod egidą misji MINUSTAH (United Nations Stabilization Mission in Haiti). Na miejsce trafią też wspomniane VBTP-MR Guarani 6x6 (Guarani zostaną wysłane na Haiti, 2013-11-05).
Pierwsze VBMT-LR trafią do odbiorcy na początku 2015. W kolejnych latach Brazylijczycy nabędą pozostałe 154 samochody. Wozy będą odbierane w dwóch transzach, po 77 pojazdów.
Wśród faworytów przetargu wymienia się m.in. Iveco. Producent ten jest odpowiedzialny, poprzez lokalną filię Iveco Veículos de Defesa z Sete Lagoas na południowym wschodzie kraju, za dostawy wspomnianych VBTP-MR Guarani 6x6. Nie bez szans pozostaje też rodzimy Avibras. Jego wybór da szansę na większą niż dotychczas obecność francuskiego przemysłu zbrojeniowego, w tym RTD, na brazylijskim rynku. Oba podmioty rozpoczęły ostatnio współpracę w integracji 155-mm armatohaubic Caesar z podwoziami kołowymi systemu rakietowego Astros III (Porozumienie Avibras-Nexter, 2014-06-26).