Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kaveri na morze

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 18 lipca 2008

Silnik lotniczy Kaveri, rozwijany dla lekkiego, indyjskiego samolotu bojowego HAL Tejas (LCA), został przystosowany do wykorzystania na okrętach bojowych. Prawdopodobnie zastąpi stare, sowieckie turbiny gazowe na niszczycielach typu Rajput.

GTX-35VS Kaveri jest rozwijany od 15 lat. Bez pozytywnych skutków. Na razie prototypy Tejasów napędzane są amerykańskimi General Electric F404-GE-IN20. Realizująca program rozwoju rodzimego silnika odrzutowego, Gas Turbine Research Establishment (GTRE), część państwowej organizacji badań i rozwoju DRDO, zamierza sfinalizować prace nad Kaveri przy pomocy francuskiej Snemca lub rosyjskiego NPO Saturn. Na razie jednak proces wyboru jednego partnera trwa.

Według DRDO pozytywnie rozwija się natomiast program przystosowania Kaveri do zastosowań morskich. By tego dokonać, wykorzystano podstawowe elementy silnika lotniczego, jako podstawę dla morskiej turbiny gazowej. Dodano m.in. niskociśnieniowy kompresor i turbinę.

Próby nowej jednostki napędowej odbyły się na hamowni stoczni marynarki wojennej w Vishakapatnam. Zgodnie z oczekiwaniami uzyskano moc 12 MW (ok. 16 300 KM). Jeżeli konstrukcja zostanie dopracowana, może zostać wykorzystana do zastąpienia turbin gazowych w 6 niszczycielach typu Rajput, które weszły do służby w latach 1980-1988. Zostały one dostarczone przez ZSRS. Rajputy to okręty Projektu 61, a więc bliźniacze do wycofanego już ORP Warszawa tyle, że o prawie dwie dekady młodsze. Są one napędzane czterema turbinami gazowymi o łącznej mocy 72 tys. KM. Przy zastosowaniu identycznej liczby turbin Kaveri, można uzyskać ok. 65 tys. KM.

W przypadku powodzenia programu, Indie dołącza do bardzo wąskiego grona państw (m.in. USA, Rosja, Ukraina), projektujących i produkujących samodzielnie morskie turbiny gazowe. Większość z nich wywodzi się z silników lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.