Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Akumulatory dla serbskich MiG-29

Lotnictwo wojskowe, 11 września 2014

Rosjanie podarowali akumulatory dla serbskich MiG-29. W sprawę zaangażował się osobiście prezydent FR, Władimir Putin.  

Dzięki rosyjskiej donacji, serbskie MiG-29 znowu mogą wykonywać zadania obrony powietrznej kraju / Zdjęcie: MO Serbii

Kilka miesięcy temu serbska prasa donosiła, że Vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana (VPO, wojska lotnicze i obrony powietrznej) nie mają żadnego samolotu bojowego w stanie zdatnym do lotu. Powodem był brak akumulatorów pokładowych (Bezbronna Serbia, 2014-06-05).

2 września stan rzeczy zmienił się na lepsze. Tego dnia do służby powróciły dwa bojowe MiG-29B i jeden szkolno-bojowy MiG-29UB, stacjonujące w bazie Batajnica w pobliżu Belgradu. Było to możliwe dzięki w/w akumulatorom, które dostarczono z Rosji 30 sierpnia, na pokładzie transportowca Ił-76.

Komentując to wydarzenie premier Serbii Aleksandar Vučić powiedział: Ogłosiliśmy przetarg na dostawę akumulatorów, ale na osobiste polecenie prezydenta FR, Władimira Putina, akumulatory te zostały nam podarowane. Dzięki temu nasze samoloty mogą znów strzec serbskiego nieba. Jestem bardzo wdzięczny prezydentowi Putinowi za jego osobiste polecenie, aby akumulatory zostały wysłane jako podarunek.

Problemy z akumulatorami serbskich MiG-29 zaczęły się wiosną br. Wówczas Serbowie dowiedzieli się, że Rosjanie nie chcą wyrazić zgody na zabudowanie w samolotach VPO akumulatorów produkcji indyjskiej. Co ciekawe, oferta złożona przez Rosjan opiewała na kwotę 87 tys. euro (ok. 365 tys. zł), niemal trzykrotnie wyższą niż cena zaproponowana przez Hindusów.

W obliczu możliwości zerwania wszystkich porozumień z Rosjanami, dotyczącymi także dostaw części zamiennych i obsługi MiG-21 i MiG-29 VPO, rząd w Belgradzie zrezygnował z zakupu akumulatorów od Indii. W efekcie tego posunięcia od 24 maja br. serbskie lotnictwo pozostało uziemione.

Następnie próbowano wypożyczyć akumulatory od Rosjan, do czasu rozstrzygnięcia nowego przetargu. Jednak pod koniec sierpnia minister obrony FR, Siergiej Szojgu poinformował Serbów, że prezydent Putin zgodził się na podarowanie niesprecyzowanej liczby akumulatorów przeznaczonych dla samolotów VPO.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.