Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Korea pomoże zbudować Turcji nowoczesny czołg

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 lipca 2008

Koreańska agencja zakupów wojskowych ujawniła dzisiaj, że Korea Południowa i Turcja podpisały umowę o wartości 400 mln USD, która zapewni przekazanie dalekowschodnich technologii, niezbędnych do produkcji nowego, tureckiego czołgu podstawowego.


XK-2 w czasie oficjalnej prezentacji, w marcu 2007. Czołg, wywodzący się z K1 Rokit, zaprojektowanego przez General Dynamics (i podobnego do pierwszych wersji Abramsów), jest w 90% nową, rodzimą konstrukcją. Zmiany - m.in. zamontowanie armaty Rheinmetall L55kalibru 120 mm, power packa o mocy 1500 KM, nowego pancerza i elektroniki - spowodowały powstanie wozu o zdecydowanie lepszych parametrach. Jego produkcja seryjna powinna rozpocząć się w 2009, a spodziewane zamówienia rodzimego resortu obrony opiewają na 680 egz. / Zdjęcie: MO Korei Południowej

Turcy wybierali między ofertą niemiecka (technologii Leoparda 2) i południowokoreańską (XK-2), ostatecznie decydując się na tę drugą. Umowa zakłada przekazanie przez Hyundai Rotem, ok. 50% technologii swojego nowego czołgu zakładom motoryzacyjnym Otokar. Stosowny dokument podpisano w Ankarze, w obecności premiera Recep Tayyip Erdogana i koreańskiego ministra obrony, Lee Sang-hee.

Porozumienie ma doprowadzić do powstania pierwszego, rodzimego czołgu podstawowego Turcji ok. 2015, nazwanego wstępnie MİTÜP (turecki narodowy projekt czołgowy). W kwocie umowy mieszczą się koszty budowy pierwszych 4 prototypów, przekazania technologii, a także pensji dla ok. 20 koreańskich inżynierów, oddelegowanych do prowadzenia prac rozwojowych.

Ankara zamierza stworzyć samodzielnie część podzespołów, m.in. system kierowania ogniem. Chce docelowo pozyskać nawet 1000 wozów. Pierwsze zamówienie ma opiewać na 200-250 nowych pojazdów.

Obecnie wojska lądowe Turcji wykorzystują m.in. 298 Leopardów 2A4, 392 Leopardów 1 różnych wersji, 983 zmodernizowanych, w trzech głównych programach, M60, 1379 M60 w standardowych wersjach A1 i A3 oraz ponad 1200 M48, pozostających w rezerwie operacyjnej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.