Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LOSP – jeszcze nie teraz...

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 31 lipca 2008

Procedura zakupu 180 lekkich opancerzonych samochodów patrolowych (LOSP vel LOSP-5, czyli dla 5 osób) nie przyniesie spodziewanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej rezultatu, w postaci wyboru samochodów, mających zapewnić polskim żołnierzom służącym pod niebem Afganistanu (a następnie także w innych misjach) większą ochronę przed minami przeciwpancernymi czy improwizowanymi ładunkami wybuchowymi (IED).

Jedynie oferta Auto-Hitu, na ewentualne dostawy samochodów Iveco LMV, wpłynęła do DZSZ MON 24 lipca. Wobec zadeklarowanej, niższej od wymaganej odporności na eksplozje min, oferta została uznana za nieważną. Postępowanie zamknięto bez wyboru najlepszej oferty 29 lipca 2008. Obecnie rozważane są alternatywne ścieżki wyboru 40 samochodów LOSP dla Wojsk Lądowych / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

24 lipca do Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON wpłynęła jedna oferta, złożona przez Auto-Hit, a dotycząca gotowości poddania testom dostosowanego do wymagań LOSP (LOSP ruszył – wybór jesienią…, 2008-03-31, Pierwsze LOSP szybciej?, 2008-04-15) samochodu Iveco DVD Light Multirole Vehicle (LMV w Sulejówku, 2008-04-17). Tyle, że Auto-Hit jednocześnie sygnalizował, iż nie będzie w stanie dostarczyć pojazdu na testy do WITPiS w wymaganym terminie 28 lipca (wedle informacji z Auto-Hit pojazd nie był jeszcze w pełni skompletowany). Wedle innych informacji, wstępna analiza oferty wskazywała, iż nie spełnia ona z marszu zapisów wymagań postępowania (nieoficjalnie chodzi o deklarowany poziom odporności przeciwminowej w obszarze pod kabiną).

Oficjalnie protokół o zakończeniu postępowania bez wyboru najlepszej oferty został po konsultacjach w MON podpisany przez szefa DZSZ MON, gen. bryg. Sławomita Szczpaniaka 29 lipca 2008...

Przypomnijmy, iż 40 pierwszych pojazdów, kupowanych w ramach Pilnej Potrzeby Operacyjnej, miało trafić do jednostek w 11-13 miesięcy od chwili rozpoczęcia postępowania, tj. do marca-maja 2009 (pod warunkiem sprawnego rozpoczęcia 4 miesięcznych testów w Sulejówku). Pozostałe 140 wozów (pierwotnie 80) dostarczonych miało być do końca 2010 - i te dostawy miały już podlegać zwykłym przepisom zakupowym, w szczególności powinny wygenerować umowy offsetowe.

Wedle naszych informacji, w najbliższym możliwym czasie zostanie ponowiona próba zakupu 40 pojazdów klasy LOSP, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

W ostatnich tygodniach polscy żołnierze z PKW-A często korzystają z użyczanych okazjonalnie samochodów rodziny RG-31, należących do US Army. Dodatkowo jesienią, do PKW-A ma trafić 20 transporterów bazowych Rosomak z nowymi, opracowywanymi w AMZ Kutno obrotnicami dla broni pokładowej. Pojazdy te, wraz z dodatkowymi Rosomakami bojowymi (PKW-A ma posiadać docelowo ponad 40 Rosomaków z wieżą Hitfist 30P, 20 Rosomaków w wariancie transportera opancerzonego, 4 Rosomaki WEM oraz zapewne pojedyncze egzemplarze Rosomaków, przystosowanych do innych zadań), mają stanowić podstawę nowego ugrupowania bojowego PKW-A.

Mimo tego Wojska Lądowe podtrzymują zamiar pilnego zakupu 40 pojazdów klasy LOSP. Wszystko jednak wskazuje, że nieszczęsny warunek 7,5 t zostanie zniesiony. Czy dzięki temu podjęta zostanie wreszcie jakakolwiek racjonalna, transparentna, zgodna z interesem Sił Zbrojnych i Polski decyzja?

LOSP jeździ wyjątkowo krętymi drogami. W istocie należałoby wziąć obecnie pod uwagę nie tylko Tura 2 (Eurosatory 2010: poprawiony Tur 2, 2010-06-14), ale także Eagle IV, a być może także i cięższe, równie dostępne pojazdy, w rodzaju KMW Dingo 2 (Czeskie Dingo 2 dostarczone, 2008-04-17) czy BAE SYSTEMS OMC/General Dynamics RG-31 Mk5E. Tyle tylko, że bardzo starannie trzeba rozważyć, jakiego rodzaju zadania LOSP ma spełniać. Kupowanie pojazdów nieznacznie tylko lżejszych i w sumie niewiele mniejszych od Rosomaków, może okazać się bezcelowe, jako że nie zapewnią mobilności naszym pododdziałom w rejonach, które wymagają wykorzystania stosunkowo małych pojazdów.

Więcej w RAPORT-wto 08/2008


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.