Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Większa aktywność WWS

Lotnictwo wojskowe, 31 października 2014

W bieżącym tygodniu odnotowano liczne samoloty WWS FR, wykonujące loty w przestrzeni powietrznej w pobliżu państw członkowskich NATO.

Jeden z bombowców Tu-95, jakie we środę nad Morzem Północnym przechwyciły brytyjskie Typhoony z bazy RAF Lossiemouth / Zdjęcie: MO W. Brytanii

Jak donosi Naczelne Dowództwo Sojuszniczych Sił Europy, w bieżącym tygodniu odnotowano niezwykłą aktywność samolotów WWS FR. We wtorek i we środę namierzono 4 grupy, wykonujące loty w różnych częściach przestrzeni powietrznej w pobliżu państw członkowskich Sojuszu.

Jako pierwsza, o 2:30 w nocy, 28 października, przez stacje radiolokacyjne wykryta została formacja 7 samolotów, w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Zatoką Fińską. W jej skład wchodziły myśliwce: 2 MiG-31 i pojedynczy Su-27, oraz dwie pary bombowców Su-24 i Su-34. Rosjanie zostali przechwyceni przez niemieckie Eurofightery, operujące z bazy Amari, w celu zidentyfikowania. Następnie w powietrzu pojawiły się myśliwce wojsk lotniczych Danii, Finlandii i Szwecji. Samoloty WWS kontynuowały lot do Kaliningradu. Co najważniejsze, plan ich lotu był zgłoszony, a transpondery włączone, jednak załogi WWS nie utrzymywały kontaktu radiowego z cywilnymi służbami kontroli ruchu lotniczego.

Następnego dnia, o 3:00, w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Północnym, wykryto grupę 8 rosyjskich samolotów – 4 bombowców Tu-95 i 4 tankowców Ił-78. Do ich przechwycenia poderwano parę dyżurną F-16 ze składu Luftforsvaret (wojsk lotniczych Norwegii). Następnie 6 rosyjskich samolotów zawróciło w kierunku macierzystej bazy, a para Tu-95 kontynuowała lot wzdłuż wybrzeża Norwegii, kierując się na południowy zachód. Nad Morzem Północnym rosyjskie bombowce eskortowała para Typhoonów RoyalAir Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii). Gdy Tu-95 zbliżyły się do wybrzeży Portugalii, w powietrzu znalazły się także F-16 wojsk lotniczych tego kraju. Rosjanie zawrócili następnie w kierunku północno-wschodnim i kontynuowali lot. Ok. 16:00 Tu-95 wciąż były widoczne na ekranach radarów. Tym razem rosyjskie załogi nie zgłosiły planu lotu, nie utrzymywały kontaktu radiowego i nie używały transponderów.

Po południu 29 października stacje radiolokacyjne NATO wykryły dwie pary Tu-95 i Su-27 nad Morzem Czarnym, w międzynarodowej przestrzeni powietrznej. W powietrze poderwano samoloty wojsk lotniczych Turcji. Tego samego popołudnia rosyjskie samoloty pojawiły się nad Morzem Bałtyckim. Skład formacji był identyczny, jak poprzedniego dnia: 3 pary MiG-31, Su-24 i Su-34 oraz 1 Su-27. Tym razem w celu identyfikacji wystartowały portugalskie F-16 z bazy Siaulai, które eskortowały samoloty WWS aż do rosyjskiej przestrzeni powietrznej.

Największym zagrożeniem ze strony myśliwców i bombowców WWS FR jest wykonywanie lotów w cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej bez zgłaszania planów lotu i prowadzenia korespondencji radiowej ze służbami kontroli ruchu lotniczego oraz nieużywanie transponderów. Stwarza to ryzyko kolizji, ponieważ samoloty cywilne nie są w stanie wykryć wojskowych statków powietrznych z dużej odległości.

Od początku br. samoloty wojsk lotniczych NATO dokonały ponad 100 przechwyceń statków powietrznych WWS FR. Jest to liczba ok. trzykrotnie większa niż w całym 2013 (Misja PKW Orlik 5 zakończona, 2014-09-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.