Certyfikacja chińskiego samolotu odrzutowego komunikacji regionalnej ARJ21-700 opóźnia się. Program uruchomiono w 2002, więc aby był nadal konkurencyjny, przynajmniej dla lokalnego rynku, samolot powinien być zmodernizowany. Już dziś konstruktorzy ARJ21 podejmują działania w tym kierunku.
Kiedy w 2002 ruszał program budowy 79-90-miejscowego samolotu komunikacji regionalnej ARJ21 opracowanego przez chiński COMAC, planowano, że wejdzie on do służby w 2007. Do dziś prototypy ARJ21 wylatały łącznie 5000 h wykonując ok. 2700 lotów próbnych.
Teraz, siedem lat po pierwotnym terminie, jeden z egzemplarzy rozpoczął próby eksploatacyjne. 29 października br. prototyp AJR21-700 trafił do Chengdu Airlines. W marcu lub kwietniu do Chengdu Airlines trafi drugi egzemplarz przedseryjnyARJ21-700. Egzemplarz ten, w malowaniu przewoźnika, jest obecnie prezentowany na wystawie lotniczej Airshow China odbywającym się właśnie w Zhuhai.
Rusza właśnie produkcja przedseryjna chińskiego samolotu. W ubiegłym miesiącu COMAC podpisał z zakładami spółki AVIC w Xi’an umowę na dostawę dziesięciu zestawów niezbędnych do wyprodukowania płatowców ARJ21. Zakłady w Xi’an są odpowiedzialne za produkcję struktur skrzydeł i kadłubów ARJ21.
Konkurencja nie stoi jednak w miejscu. Podczas gdy opóźnia się certyfikacja ARJ21, Embraer wprowadza do produkcji zmodernizowane wersje samolotów rodziny E-2 Jets. Konstruktorzy chińskiego samolotu już dziś więc pracują nad programem modernizacyjnym swojego samolotu. Prace zmierzają w kierunku zmniejszenia masy własnej i oporu aerodynamicznego samolotu.
Począwszy od tego roku, zakłady w Xi’an wprowadzają zmiany w technologii produkcji. Automatyzacji ma ulec proces nitowania paneli pokrycia kadłuba oraz kesonu skrzydła. Ma to m. in. zwiększyć tempo produkcji seryjnych samolotów.
COMAC zebrał już zamówienia na 260 egzemplarzy ARJ21, z tego trzy pierwsze będą wykonane w wersji ARJ21-700B do przewozów VIP-ów. Pierwszym użytkownikiem zagranicznym ARJ21 będzie Republika Konga.