Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zhuhai 2014: ARJ21 będzie modernizowany

Lotnictwo cywilne, 12 listopada 2014

Certyfikacja chińskiego samolotu odrzutowego komunikacji regionalnej ARJ21-700 opóźnia się. Program uruchomiono w 2002, więc aby był nadal konkurencyjny, przynajmniej dla lokalnego rynku, samolot powinien być zmodernizowany. Już dziś konstruktorzy ARJ21 podejmują działania w tym kierunku.

Drugi egzemplarz prototypowy chińskiego samolotu odrzutowego komunikacji regionalnej ARJ21-700, który wiosną przyszłego roku trafi do prób eksploatacyjnych w liniach lotniczych Chengdu Airlines prezentowany na Airshow China / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Kiedy w 2002 ruszał program budowy 79-90-miejscowego samolotu komunikacji regionalnej ARJ21 opracowanego przez chiński COMAC, planowano, że wejdzie on do służby w 2007. Do dziś prototypy ARJ21 wylatały łącznie 5000 h wykonując ok. 2700 lotów próbnych.

Teraz, siedem lat po pierwotnym terminie, jeden z egzemplarzy rozpoczął próby eksploatacyjne. 29 października br. prototyp AJR21-700 trafił do Chengdu Airlines. W marcu lub kwietniu do Chengdu Airlines trafi drugi egzemplarz przedseryjnyARJ21-700. Egzemplarz ten, w malowaniu przewoźnika, jest obecnie prezentowany na wystawie lotniczej Airshow China odbywającym się właśnie w Zhuhai.

Rusza właśnie produkcja przedseryjna chińskiego samolotu. W ubiegłym miesiącu COMAC podpisał z zakładami spółki AVIC w Xi’an umowę na dostawę dziesięciu zestawów niezbędnych do wyprodukowania płatowców ARJ21. Zakłady w Xi’an są odpowiedzialne za produkcję struktur skrzydeł i kadłubów ARJ21.

Konkurencja nie stoi jednak w miejscu. Podczas gdy opóźnia się certyfikacja ARJ21, Embraer wprowadza do produkcji zmodernizowane wersje samolotów rodziny E-2 Jets. Konstruktorzy chińskiego samolotu już dziś więc pracują nad programem modernizacyjnym swojego samolotu. Prace zmierzają w kierunku zmniejszenia masy własnej i oporu aerodynamicznego samolotu.

Począwszy od tego roku, zakłady w Xi’an wprowadzają zmiany w technologii produkcji. Automatyzacji ma ulec proces nitowania paneli pokrycia kadłuba oraz kesonu skrzydła. Ma to m. in. zwiększyć tempo produkcji seryjnych samolotów.

COMAC zebrał już zamówienia na 260 egzemplarzy ARJ21, z tego trzy pierwsze będą wykonane w wersji ARJ21-700B do przewozów VIP-ów. Pierwszym użytkownikiem zagranicznym ARJ21 będzie Republika Konga.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.