US Navy zamierza zastąpić samoloty transportowe C-2A Greyhound przemiennopłatami HV-22 Osprey.
Portal Breakingdefense, powołując się na porozumienie, jakie na początku br. zawarli Sekretarz Marynarki Ray Mabus, Szef Operacji Morskich adm. Jonathan Greenert i Dowódca Marine Corps gen. Joseph Dunford, informuje, że w latach budżetowych 2018-2022 US Navy zakupi po 4 przemiennopłaty V-22 Osprey. Zostaną one skierowane do służby jako następcy samolotów C-2A Greyhound, używanych do transportu zaopatrzenia na lotniskowce (tzw. misji COD – Carrier Onboard Delivery).
Przewiduje się, że V-22 pochodzić będą z serii produkcyjnych przemiennopłatów przeznaczonych dla USMC. Marynarka zajmie się ich przebudową do wersji HV-22, a marines zajmą się szkoleniem załóg lotniczych i personelu obsługowego.
C-2A używane są przez US Navy od pół wieku. Najnowsze samoloty, w wersji C-2A(R) dostarczano do 1990. Zastąpienie ich przez V-22 będzie nie tylko modernizacją floty, ale także zwiększy skuteczność wykonywania misji COD, dzięki zdolności Ospreya do pionowego startu i lądowania. Co najważniejsze, prędkość przelotowa Greyhounda wynosi 465 km/h i jest niespełna 10 km/h większa niż analogiczny parametr V-22.
Jak wiadomo, wstępne plany US Navy zakładały zakup 48 HV-22, przeznaczonych do zadań ratownictwa bojowego, transportu sił specjalnych i zaopatrzenia, lecz ostatecznie plany te zarzucono (US Navy testuje Osprey'a, 2012-10-11). W 2013 lotnicy USMC przeprowadzili próby przewozu pasażerów i ładunku w ładowni Ospreya na i z pokładu lotniskowca USS Harry S. Truman (CVN 75). W końcowej ocenie stwierdzono, że V-22 jest skutecznym, elastycznym i bezpiecznym statkiem powietrznym przystosowanym do wykonywania zadań COD bez konieczności wprowadzania dodatkowych modyfikacji i nie wpływającym na pogorszenie zdolności do wykonywania operacji lotniczych.