Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa greckiego F-16D w Hiszpanii

Lotnictwo wojskowe, 27 stycznia 2015

Podczas startu z bazy Albacete w Hiszpanii rozbił się grecki myśliwiec F-16D spadając na samoloty uczestniczące w ćwiczeniach NATO. W katastrofie zginęło 2 członków załogi i 8 osób na ziemi.

Rozbity samolot to jednosilnikowy, dwumiejscowy wielozadaniowy Lockheed Martin F-16D Block 50R nr rej. 084, nr ser. 93-1084. Należał do 341 Mira greckich wojsk lotniczych. Stacjonował w bazie Nea Anchialos

Wczoraj ok. 15:30 czasu lokalnego do kolejnego lotu treningowego z bazy Los Lllanos w Albacete w Hiszpanii startował dwumiejscowy samolot wielozadaniowy F-16D greckich wojsk lotniczych. Z powodu awarii technicznej, najprawdopodobniej silnika, pilot stracił panowanie nad samolotem, który runął na stojące ok. 300 m od pasa inne samoloty uczestniczące w ćwiczeniach. Zniszczeniu uległ nie tylko F-16D, który spłonął, ale też kilka innych samolotów.

W katastrofie zginęło 2 członków załogi i 8 osób na ziemi. 21 innych zostało rannych, w tym 13 poważnie. Na ziemi zginęło 8 żołnierzy francuskich. Wśród rannych jest 11 Francuzów i 10 Włochów. 7 jest w stanie krytycznym.

Poza F-16D w katastrofie zniszczeniu uległ francuski samolot szkolno-treningowy Alpha Jet i amerykański F-15E Strike Eagle. Według wstępnych ocen, uszkodzeniu uległ też niemiecki Tornado, para włoskich Harrier, dwa AMX, dwa Eurofighter Typhoon oraz francuskie Rafale i Mirage 2000D.

Załoga rozbitego F-16D uczestniczyła w ćwiczeniach Tactical Leadership Program (TLP) 2015-1, które rozpoczęły się 19 stycznia. Historia tych ćwiczeń sięga czasów zimnej wojny. Początkowo odbywały się m.in. w Niemczech i Belgii. W ostatnich latach przeniesiono je do Hiszpanii ze względu na najlepsze warunki do treningu w przestrzeni powietrznej nad Atlantykiem (Agresorzy powrócili z TLP, 2013-03-28).

W ćwiczeniach TLP-2015-1 uczestniczy ok. 750 żołnierzy z 7 państw: Belgii, Danii, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, USA i Wielkiej Brytanii. Samoloty wykorzystywane w ćwiczeniach to 3 greckie Lockheed Martin F-16C i 1 F-16D z 341 Mira z bazy Almiros/Nea Anchialos, 4 hiszpańskie Eurofighter EF2000 z ALA 11 z bazy Morón, 2 francuskie Dassault Rafales z EC 01.091 z BA113 Saint Dizier, 2 francuskie Dassault Mirage 2000D z ETD 02.007 z BA133 Nancy/Ochey, 2 francuskie Mirage 2000-5 z EC 01.002 z BA116 Luxeuil/St.Sauveur, 5 włoskie McDonnell Douglas AV-8B+ z Gruppo Aerei Imbarcati z bazy Grottaglie/Taranto, 3 Boeing (McDonnell Douglas) F-15E Strike Eagle USAF Europe z bazy RAF Lakenheath, 2 francuskie Dornier / Dassault Alpha Jet z EE 02.002 z BA120 Cazaux, 2 włoskie AMX z 132° Gruppo z Istrana, 4 niemieckie Panavia Tornado IDS z Taktisches Luftwaffengeschwader 33 z Büchel oraz 2 brytyjskie British Aerospace Hawk z No. 100 Squadron z bazy RAF Leeming.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.