Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

68 ofiar katastrofy Boeinga 737 w Kirgizji

Lotnictwo cywilne, 24 sierpnia 2008

Boeing 737-200 kirgiskich linii Itek Air, czarterowany irańskim liniom Aseman, rozbił się przy próbie awaryjnego lądowania. Katastrofę przeżyły 22 osoby z 90 znajdujących się na pokładzie.

Boeing 737-200 kirgiskich linii Itek Air, czarterowany irańskim liniom Aseman, rozbił się przy próbie awaryjnego lądowania. Katastrofę przeżyły 22 osoby z 90 znajdujących się na pokładzie.

Samolot wystartował z lotniska Manas (znajduje się tam też baza amerykańska) pod Biszkekiem, kierując się do Teheranu. Według nieoficjalnych informacji, tuż po starcie, gdy samolot znajdował się na wysokości ok. tysiąca metrów, pilot poinformował o włączeniu się sygnalizacji rozszczelnienia kabiny pasażerskiej. Załoga zgłosiła zamiar powrotu na lotnisko. Samolot rozbił się 10 minut po starcie, ok. 20:40 czasu lokalnego, w czasie próby awaryjnego lądowania, niedaleko wioski Dżangi-Dżer, 2 km od lotniska Manas. Po zderzeniu z ziemią doszło do pożaru.

Na pokładzie znajdowało się 83 pasażerów, 6 członków załogi i jeden członek władz lotniczych. 51 pasażerów pochodziło spoza Kirgizji - z Iranu (52), Kanady (2), Kazachstanu (3), ChRL (1) i Turcji (1). Samolotem leciało 17 członków młodzieżowej reprezentacji piłkarskiej Kirgizji i jeden parlamentarzysta.

Katastrofę przeżył pierwszy pilot, ale w pierwszych godzinach po katastrofie, ze względu na stan zdrowia, nie mógł złożyć jakichkolwiek wyjaśnień na temat przebiegu zdarzeń. Władze kirgiskie po zakończeniu akcji ratunkowej podały, że katastrofę przeżyły 22 osoby, w tym 2 członków załogi. Wśród nich jest 10 obywateli Iranu (jeden w bardzo ciężkim stanie). Pozostali to Kirgizi.

Rozbity Boeing 737 (EX-009) należał do Itek Air, ale był użytkowany przez Iran Aseman Airlines. Wyprodukowano go w 1979. Według przedstawicieli operatora, ostatni pełny przegląd techniczny przeszedł w maju 2008.

Itek Air, podobnie jak pozostałe 22 linie kirgiskie, znajdują się na czarnej liście Unii Europejskiej. Obowiązuje je zakaz lądowania na lotniskach Wspólnoty. Linie kirgiskie są oskarżane m.in. o korupcję i niskie standardy eksploatacyjne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.