Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy UH-72A Lakota z Columbus dostarczony

Lotnictwo wojskowe, 30 sierpnia 2007

27 sierpnia 2007 zakłady American Eurocopter w Columbus (stan Mississippi) dostarczyły US Army pierwszy zmontowany w USA śmigłowiec UH-72A Lakota. Był to 10. egzemplarz dostarczony w ramach kontraktu realizowanego po zwycięstwie EADS North America, partnera Eurocoptera, w programie Light Utility Helicopter. Wybór był ogłoszony pod koniec czerwca 2006.

UH-72A Lakota jest przeznaczony do działań na terytorium USA / Zdjęcie: Eurocopter

Dostawa możliwa była dzięki wydaniu przez amerykański nadzów lotniczy - Federal Aviation Administration (FAA) - zgody na rozpoczęcie w USA produkcji i dostaw śmigłowców UH-72A oraz ich cywilnego wariantu EC145 dla amerykańskich użytkowników. US Army zamierza w ciągu 10 lat za ponad 2 mld USD (wartość obejmuje wsparcie eksploatacji w okresie użytkowania) zakupić do 322 śmigłowców UH-72A. W roku finansowym 2007 autoryzowano zakup ok. 30 UH-72A za 167 mln USD.

Śmigłowce UH-72A są używane operacyjnie przez US Army od kilku miesięcy. Pierwsze zostały dostarczone do klucza medycznego poligonu pod Fort Irwin (National Training Center Air Ambulance Detachment) w Kalifornii oraz dla klucza szefostwa szkolenia i doktryn (Training and Doctrine Command) w Fort Monroe (Wirginia). Śmigłowce mają być używane przede wszystkim do wsparcia działań wspierających bezpieczeństwo terytorium USA oraz ewakuacji medycznej, logistyki oraz zwalczania narkotyków. Znaczna ich część trafi do jednostek Army National Guard. Nieuzbrojone UH-72A Lakota zastąpić mają śmigłowce Bell UH-1H Huey i OH-58A/C Kiowa.

Dla zachowania relatywnie niskich kosztów zakupu US Army zdecydowała się na zakup śmigłowca zgodnego z cywilnymi wymaganiami, zatem nie przystosowanego do działań bojowych. Jednocześnie pozwoli to na zwolnienie bojowych (spełniających wyższe standardy) Sikorsky UH-60 Black Hawk z misji krajowych i przesunięcie ich do działań w rejonach konfliktów zbrojnych.

Pierwsze UH-72A/EC145 dla użytkowników amerykańskich były produkowane w zakładach Donauworth w RFN i dostarczane do Columbus w celu ponownego montażu i dostawy.

Te same zakłady American Eurocopter, na których czele stoi prezes Marc Paganini, otrzymały w 2005 certyfikat na produkcję śmigłowców AS350B2/B3, produkowanych także dla podlegających departamentowi spraw wewnętrznych (Department of Homeland Security) agencji celnej (Customs) i ochrony granic (Border Protection) a także służbom i organizacjom ochrony i bezpieczeństwa. Dla nowej linii produkcyjnej UH-72A American Eurocopter wybudował dwie nowe hale, powiększył płaszczyznę startową oraz zwiększył zatrudnienie do ok. 330 osób.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.