Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Fusionman nad Kanałem La Manche

Lotnictwo cywilne, 11 września 2008

Szwajcar Yves Rossy, nazywany Fusion-manem lub Jet-manem, latający podwieszony pod kompozytowe skrzydło z silnikami rakietowymi, przygotowuje się do lotu nad Kanałem La Manche.

Rossy w czasie prób przed swoją największym z dotychczasowych wyzwań - lotem nad Kanałem La Manche / Zdjęcie: NGC

48-letni były pilot wojskowy, w 2004 po raz pierwszy wykorzystał zaprojektowane przez siebie kompozytowe skrzydło, napędzane prze 4 małe silniki rakietowe niemieckiego Jet-cata. Dzięki nim, po wyskoczeniu z samolotu, Rossy jest w stanie lecieć przez kilka minut z prędkością do 300 km/h, wykonując łagodne akrobacje (pilot kieruje ciałem) i przechodząc nawet do lotu wznoszącego (zobacz: Lot Fusionmana).

W tym roku zapowiedział, że przeleci 35-kilometrowy Kanał La Manche. Szwajcar uczyni to w ciągu najbliższych 3 tygodni. Obecnie trwają ostatnie przygotowania do próby, dokładny termin zostanie wyznaczony przez pogodę. Na razie najlepsze warunki prognozowane są między 24 a 26 września.

Rossy zamierza pokonać kanał w ciągu ok. 12 minut, lecąc z prędkością 185-190 km/h. W tym celu przygotował swoje skrzydło, dostosowując do większej masy silników (do tej pory loty trwały z reguły 4-5 minut).

Wyłączność na transmitowanie lotu na żywo lotu zdobył National Geographic Channel. Kamery będą zamontowane na samolocie, z którego Rossy wyskoczy (na wysokości ok. 3000 m), a także na pokładzie śmigłowca, który będzie towarzyszył Fusion-manowi na całej trasie lotu, aż po ustanie pracy silników rakietowych, otworzenie spadochronu i lądowania.

Trasa odwzorowuje historyczny lot Louisa Bleriot, który pokonał Kanał La Manche w 1907.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra