Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Używane F-16 dla Jordanii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 września 2008

W środę rozpoczęło się przebazowanie pierwszych 4 F-16A/B Block 20MLU, który zostały kupione od Belgii przez Jordanię. Łącznie kraj ten pozyska 20 kolejnych samolotów tego typu, również z Holandii.

Start pierwszego, ex-belgijskiego F-16 do Jordanii. Nowy użytkownik wykorzystuje samoloty tego typu przede wszystkim do zadań obrony powietrznej kraju

Od 1997 Jordania kupiła w Stanach Zjednoczonych używane 33 F-16A/B Block 15 ADF oraz 25 F-16A/B Block 20 MLU w Belgii i Holandii. Obecnie wykorzystuje ok. 30 F-16.

W sierpniu 2007 przedstawiciele władz Belgii i Jordanii podpisali porozumienie w sprawie zakupu kolejnych 14 szesnastek w wersji MLU (w tym 2 dwumiejscowych). Transakcja wiązała się z podobnym zakupem w Holandii, dotyczącym 6 samolotów. Wszystkie maszyny pochodzą ze zbędnych zapasów wojsk lotniczych obu państw. Wartość transakcji to 70 mln USD.

Belgijskie samoloty zostały nieznacznie zmodernizowane, pod kątem wykorzystywania przez nowego właściciela. Jordańscy piloci i obsługa naziemna przeszli szkolenie w bazie Kleine Brogel. 9 września przemalowano znaki przynależności państwowej, a dzień później rozpoczął się lot pierwszych 4 samolotów do Jordanii.

Maszyny miały międzylądowanie w bazie lotniczej Aviano we Włoszech. Pierwotnie planowano, że w czasie lotu paliwo zostanie pobrane z powietrznych tankowców. W ostatniej niemal chwili zdecydowano się na bardziej tradycyjne rozwiązanie. Każdy z samolotów został wyposażony w 3 dodatkowe, podwieszane zbiorniki paliwa.


Drukuj Góra