Dornier Do-328JET – konstrukcja udana, lecz bez sukcesu komercyjnego. Czy to, co nie udało się Dornierowi i Fairchildowi, uda się tureckiemu przedsiębiorstwu TRJet?
Sierra Nevada Corporation (SNC) z USA uruchamia spółkę TRJet, która w Turcji zajmie się produkcją samolotów komunikacji regionalnej (Turcja będzie produkować Do 328, 2015-06-02). Zakład w Ankarze wznowi produkcję Dorniera Do-328. Na początek ruszy produkcja wersji odrzutowej, jednak nieco później rozpocznie się również produkcja wersji turbośmigłowej.
Co ciekawe, dwa lub trzy prototypowe egzemplarze TRTJ328 – bo takie oznaczenie będzie nosił nowo produkowany Do-328JET – powstaną w zakładach Dorniera w Niemczech. Ma to ułatwić uzyskanie Certyfikatu Typu, który ma wydać EASA. W Niemczech są inżynierowie, którzy byli dawniej zatrudnieni przy konstruowaniu i certyfikacji tego samolotu.
Produkcja TRJ328 ma być prowadzona w nowych zakładach, które dopiero powstaną. Jak poinformowali przedstawiciele SNC, zostaną one wybudowane w ciągu 18 do 36 miesięcy.
Przypomnijmy, że 50-miejscowy samolot Do-328 był produkowany początkowo przez Dorniera. Później z powodu problemów finansowych projekt przejęła spółka joint venture Dorniera i Fairchilda, Po bankructwie spółki Fairchild-Dornier w 2002, prawa do projektu przejęło przedsiębiorstwo AvCraft, które ustanowiło spółkę 328 Service Support GmbH, zajmującą się obsługą posprzedażną Dornierów Do-328.
Zapytany o potencjalny rynek zbytu dla produkowanego w Turcji samolotu, Eren Ozmen, prezes SNC wskazuje przede wszystkim na ok. 5000 samolotów komunikacji regionalnej o pojemności do 90 miejsc pasażerskich, latających dziś. Większość z nich musi być wymieniona do 2030. Do tego dochodzi rynek samolotów specjalnych: morskich patrolowców SAR, transportu medycznego itp. To łącznie otwiera pole dla sprzedaży TRJ328, mimo licznej konkurencji w tym segmencie rynku.
Przedstawiciele SNC przyznają, że w pierwszym rzędzie uruchomią produkcję wersji odrzutowej. Niedługo potem jednak będą uruchamiać także produkcję wersji turbośmigłowej.
Przy okazji podano również, że w oparciu o starą konstrukcję Dorniera zostanie skonstruowany pierwszy turecki samolot komunikacji regionalnej TRJ628, który będzie bazował na rozwiązaniach niemieckiego poprzednika. Będzie to również górnopłat napędzany dwoma silnikami odrzutowymi (nieco później powstanie także wersja turbośmigłowa) o pojemności ok. 60 miejsc.
Zapytano o powody lokalizacji zakładu w Turcji, Eren Ozmen przyznaje, że rząd turecki zaoferował preferencyjne warunki dla nowej spółki w nadziei, że jej działalność zaowocuje powstaniem pierwszego tureckiego samolotu komunikacji regionalnej. Spółka TRJet zajmie się także obsługą posprzedażną latających dziś samolotów komunikacji regionalnej Dorniera.