Wojska lotnicze Brazylii zamówiły nowe samoloty poszukiwawczo-ratownicze SC-105.
Dowództwo ForçaAéreaBrasileira (FAB, wojsk lotniczych Brazylii) poinformowało o zakupie 3 nowych samolotów poszukiwawczo-ratowniczych SC-105 Amazonas (miejscowe oznaczenie C295). Zamiar ten sygnalizowano rok temu (Nowe nabytki lotnictwa Brazylii, 2014-07-29). Obecnie FAB dysponują 10 transportowymi C-105 i parą SC-105. Te ostatnie używane są przez Esquadrão Pelicano (2°/10° GAV), z bazy Campo Grande.
Nowe SC-105, które także wejdą w skład tej jednostki, będą odróżniać się od starszej wersji większą liczbą okien obserwacyjnych – 4 zamiast 2 – zabudowanych na burtach, a także nowoczesnym wyposażeniem optoelektronicznym, umożliwiającym dostrzeżenie samolotu pomiędzy gęstą roślinnością w dżungli, czy człowieka na morzu. Będą one też wyposażone w wieloczynnościowy radiolokator obserwacyjny ELTA Systems EL/M-2022A(V)3, o zasięgu 360 km i urządzenia łączności satelitarnej.
Załoga składać się będzie z 9 lotników: 2 pilotów, technika pokładowego, operatorów radaru i głowicy FLIR oraz czterech obserwatorów, zajmujących miejsca przy oknach. W zależności od długości misji ich liczba może zostać zwiększona.
SC-105, razem z P-3AM i KC-390 (KC-390 oblatany, 2015-02-04) będą służyły Brazylijczykom do wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych na morzu, w ramach uzgodnień poczynionych z Międzynarodową Organizacją Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i Międzynarodową Organizacją Morską (IMO). Na ich mocy rząd w Brasilii jest zobowiązany do patrolowania ponad 22 mln km2 południowego Atlantyku.