17 września na terenie bazy lotniczej Ysterplaat w Cape Town rozpoczęła się wystawa Africa Aerospace and Defence. Wydarzenie uświetniło przyjęcie do służby czterech pierwszych samolotów wielozadaniowych SAAB Gripen D (wersja dwumiejscowa), przeznaczonych dla South African Air Force (SAAF, wojska lotnicze RPA).
W uroczystości wzięli udział m.in. minister obrony RPA Mosiuoa Lekota i głównodowodzący SAAF gen. Carlo Ganiano. Po wykonaniu przelotu w formacji samoloty wylądowały na płycie lotniska, a ich piloci (w tym dwaj Afrykanerzy - Musa Mbhokota i Charl Coetzee), dołączyli do VIP-ów.
RPA odbierze 26 Gripenów (17 jedno- i 9 dwumiejscowych), które wejdą w skład 2. dywizjonu, stacjonującego w bazie Makhado i zastąpią w służbie myśliwce Cheetah. Dostawy Gripenów dla SAAF mają zakończyć się w 2012.
Południowoafrykańskie samoloty będą przystosowane do przenoszenia bomb Mk 82, bomb Umbani (Błyskawica) o możliwościach analogicznych do JDAM i JSOW, Paveway i Rocket II oraz pocisków klasy powietrze-powietrze: V4 pozwalających zwalczać cele poza zasięgiem wzroku, i bliskiego zasięgu V3 (oba typy są już w wyposażeniu SAAF). W dalszej kolejności zintegrowane zostaną pociski powietrze-powietrze IRIS-T i A-Darter.
Wobec zakupów nowoczesnego sprzętu, dowództwo SAAF stanęło w obliczu braku odpowiedniej liczby pilotów samolotów wielozadaniowych. Z powodu zbyt niskiego uposażenia od 2005 z szeregów wojsk lotniczych RPA ubyło 91 doświadczonych pilotów i 822 wykwalifikowanych członków personelu naziemnego. Obecnie SAAF dysponują zaledwie 20 pilotami myśliwskimi (w tym dwóch Afrykańczyków i jedna kobieta), zaś czterech kolejnych (w tym dwóch Afrykańczyków) kończy szkolenie zaawansowane.