Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szczegóły wypadku testowej Cessny

Lotnictwo cywilne, 25 września 2008

Tydzień temu doszło do wypadku testowej Cessny 162 Skycatcher. Wczoraj rzecznik producenta ujawnił, że stało się to po wprowadzeniu samolotu w niekontrolowany korkociąg. Spadochron samolotu nie zadziałał prawidłowo. Pilot uratował się.

SkyCatcher to dwumiejscowy, metalowy górnopłat, napędzany silnikiem Teledyne Continental O-200D o mocy 100 KM, z kompozytowym śmigłem o stałym skoku, które zapewniają osiągnięcie 218 km/h. Samolot należy do klasy LSA (light sport aircraft), czyli do najszybciej rozwijającego się sektora lekkiego lotnictwa w USA. Ma maksymalną masę startową 599 kg (dopuszczalna to 600 kg), ok. 160 kg mniejszą niż Cessna 152, która ma podobne wymiary / Zdjęcie: Cessna

Wypadek miał miejsce niedaleko Douglass. Prototypowy samolot N162XP, jeden z 3 wykorzystywanych do prób, został przez pilota przeciągnięty na wysokości ok. 3 300 m. Samolot wszedł w niekontrolowany korkociąg. Wobec niemożności wyprowadzenia z niego maszyny, pilot uruchomił system ratowniczy (Ballistic Recovery Systems, BRS), czyli duży spadochron, który ma za zadanie złagodzenie skutków zdarzenia samolotu z ziemią.

Niestety, system nie zadziałał prawidłowo i pilot opuścił samolot na wysokości ok. 1600 m, lądując na spadochronie indywidualnym. Pilot odniósł niewielkie obrażenia. Samolot spadł kilkaset metrów dalej. Według producenta, jego struktura pozostała nienaruszona. Nie doszło również do pożaru. Przyczyny wypadku badają władze lotnicze FAA, a także komisje fabryczne: Cessny i BRS Parachutes.

Rzecznik Cessny stwierdził, że wypadek nie powinien mieć wpływu na przygotowania do produkcji nowego modelu - według dotychczasowych ustaleń pilot nie był w stanie uniknąć wypadku.

Obecnie trwają końcowe prace montażowe pierwszego samolotu w konfiguracji produkcyjnej. SkyCatcher będzie pierwszym modelem amerykańskiego producenta, którego montaż ma się odbywać wyłącznie w Chinach. Cessna szacuje, że rocznie zakłady w Shenyang będzie mogło opuszczać ok. 600 samolotów modelu 162. Przeniesienie produkcji do Chin pozwoli zmniejszyć cenę jednostkową samolotu o ok. 40%, do kwoty ok. 110 tys. USD.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.