Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tysięczny DA20

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 29 września 2008

W ubiegłym tygodniu Diamond Aircraft dostarczył odbiorcy tysięczny egz. lekkiego samolotu turystyczno-sportowego DA20. Maszyny, produkowane od 1992, wykorzystywane są szeroko do szkolenia, w tym przyszłych pilotów US Air Force.

Obecnie jedynym produkowanym modelem jest DA20-C1, wyposażony w tłokowy silnik Continentala o mocy 125 KM. Zapewnia on osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 256 km/h i nieprzekraczalnej 304 km/h. Prędkość przeciągnięcia wynosi 78 km/h. Samolot ma jedną z największych w swojej klasie prędkość wznoszenia - 5,08 m/s. Kosztuje do 175 tys. USD / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Tysięczny samolot trafił do Maylan Flight Academy, szkoły lotniczej w Kanadzie. Dysponuje ona 37 samolotami, z których aż 35 to DA20.

Austriacki Diamond rozpoczął produkcję Katany, pierwszego modelu dwumiejscowego DA20, z silnikami Rotaxa o mocy od 80 do 100 KM. W 1994 rozpoczęto montaż tych samolotów w zakładach przedsiębiorstwa w Kanadzie, co pozwoliło wejść na rynek amerykański. Nieco później powstały modele Evolution i Eclipse, napędzane jednostkami Continentala IO-240-B3B o mocy 125 KM, ze śmigłem o zmiennym skoku.

Diamond w pierwszym okresie istnienia, budował przede wszystkim szybowce i motoszybowce, specjalizując się w konstrukcjach kompozytowych. DA20, bazując na tych doświadczeniach, charakteryzuje się doskonałością 1:11 lub nawet 1:14, w zależności od modelu (co oznacza, że w locie ślizgowym, rozpoczynającym się z wysokości 1 km, DA 20 przeleciałby 11-14 km). Dla porównania, doskonałość konkurencyjnej Cessny 150 wynosi jedynie 1:7.

Mimo uroczystości, związanej ze zbudowaniem przez Diamond Aircraft tysięcznego egzemplarza DA20, trzeba pamiętać, że największe sukcesy samolot ten odnosił w pierwszych latach po rozpoczęciu produkcji. W 1997, a więc po 5 latach wytwarzania, świętowano przekazanie pięćsetnego egz. By podwoić produkcję, potrzeba było już jednak kolejnych 11 lat.

Obecnie Diamond Aircraft produkuje mniej niż sto samolotów tego typu rocznie. W pierwszej połowie 2008 zakład opuściło 39 DA20. Dla porównania, w tym samym okresie wyprodukowano 110 samolotów rodziny DA40 i 62 egz. DA42 Twin Star.

Największym użytkownikiem DA20 jest Doss Aviation, szkoła lotnicza, realizująca program przedwstępnego szkolenia dla wszystkich kandydatów na pilotów i operatorów uzbrojenia US Air Force. Doss Aviation posiada 44 egz. DA20. Dopiero po lotach na tych maszynach, przyszli żołnierze kierowani są do wojskowych szkół lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.