Reklama
Reklama

W ubiegłym tygodniu Diamond Aircraft dostarczył odbiorcy tysięczny egz. lekkiego samolotu turystyczno-sportowego DA20. Maszyny, produkowane od 1992, wykorzystywane są szeroko do szkolenia, w tym przyszłych pilotów US Air Force.

Obecnie jedynym produkowanym modelem jest DA20-C1, wyposażony w tłokowy silnik Continentala o mocy 125 KM. Zapewnia on osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 256 km/h i nieprzekraczalnej 304 km/h. Prędkość przeciągnięcia wynosi 78 km/h. Samolot ma jedną z największych w swojej klasie prędkość wznoszenia - 5,08 m/s. Kosztuje do 175 tys. USD / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Tysięczny samolot trafił do Maylan Flight Academy, szkoły lotniczej w Kanadzie. Dysponuje ona 37 samolotami, z których aż 35 to DA20.

Austriacki Diamond rozpoczął produkcję Katany, pierwszego modelu dwumiejscowego DA20, z silnikami Rotaxa o mocy od 80 do 100 KM. W 1994 rozpoczęto montaż tych samolotów w zakładach przedsiębiorstwa w Kanadzie, co pozwoliło wejść na rynek amerykański. Nieco później powstały modele Evolution i Eclipse, napędzane jednostkami Continentala IO-240-B3B o mocy 125 KM, ze śmigłem o zmiennym skoku.

Diamond w pierwszym okresie istnienia, budował przede wszystkim szybowce i motoszybowce, specjalizując się w konstrukcjach kompozytowych. DA20, bazując na tych doświadczeniach, charakteryzuje się doskonałością 1:11 lub nawet 1:14, w zależności od modelu (co oznacza, że w locie ślizgowym, rozpoczynającym się z wysokości 1 km, DA 20 przeleciałby 11-14 km). Dla porównania, doskonałość konkurencyjnej Cessny 150 wynosi jedynie 1:7.

Mimo uroczystości, związanej ze zbudowaniem przez Diamond Aircraft tysięcznego egzemplarza DA20, trzeba pamiętać, że największe sukcesy samolot ten odnosił w pierwszych latach po rozpoczęciu produkcji. W 1997, a więc po 5 latach wytwarzania, świętowano przekazanie pięćsetnego egz. By podwoić produkcję, potrzeba było już jednak kolejnych 11 lat.

Obecnie Diamond Aircraft produkuje mniej niż sto samolotów tego typu rocznie. W pierwszej połowie 2008 zakład opuściło 39 DA20. Dla porównania, w tym samym okresie wyprodukowano 110 samolotów rodziny DA40 i 62 egz. DA42 Twin Star.

Największym użytkownikiem DA20 jest Doss Aviation, szkoła lotnicza, realizująca program przedwstępnego szkolenia dla wszystkich kandydatów na pilotów i operatorów uzbrojenia US Air Force. Doss Aviation posiada 44 egz. DA20. Dopiero po lotach na tych maszynach, przyszli żołnierze kierowani są do wojskowych szkół lotniczych.

Obecnie jedynym produkowanym modelem jest DA20-C1, wyposażony w tłokowy silnik Continentala o mocy 125 KM. Zapewnia on osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 256 km/h i nieprzekraczalnej 304 km/h. Prędkość przeciągnięcia wynosi 78 km/h. Samolot ma jedną z największych w swojej klasie prędkość wznoszenia - 5,08 m/s. Kosztuje do 175 tys. USD / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Tysięczny samolot trafił do Maylan Flight Academy, szkoły lotniczej w Kanadzie. Dysponuje ona 37 samolotami, z których aż 35 to DA20.

Austriacki Diamond rozpoczął produkcję Katany, pierwszego modelu dwumiejscowego DA20, z silnikami Rotaxa o mocy od 80 do 100 KM. W 1994 rozpoczęto montaż tych samolotów w zakładach przedsiębiorstwa w Kanadzie, co pozwoliło wejść na rynek amerykański. Nieco później powstały modele Evolution i Eclipse, napędzane jednostkami Continentala IO-240-B3B o mocy 125 KM, ze śmigłem o zmiennym skoku.

Diamond w pierwszym okresie istnienia, budował przede wszystkim szybowce i motoszybowce, specjalizując się w konstrukcjach kompozytowych. DA20, bazując na tych doświadczeniach, charakteryzuje się doskonałością 1:11 lub nawet 1:14, w zależności od modelu (co oznacza, że w locie ślizgowym, rozpoczynającym się z wysokości 1 km, DA 20 przeleciałby 11-14 km). Dla porównania, doskonałość konkurencyjnej Cessny 150 wynosi jedynie 1:7.

Mimo uroczystości, związanej ze zbudowaniem przez Diamond Aircraft tysięcznego egzemplarza DA20, trzeba pamiętać, że największe sukcesy samolot ten odnosił w pierwszych latach po rozpoczęciu produkcji. W 1997, a więc po 5 latach wytwarzania, świętowano przekazanie pięćsetnego egz. By podwoić produkcję, potrzeba było już jednak kolejnych 11 lat.

Obecnie Diamond Aircraft produkuje mniej niż sto samolotów tego typu rocznie. W pierwszej połowie 2008 zakład opuściło 39 DA20. Dla porównania, w tym samym okresie wyprodukowano 110 samolotów rodziny DA40 i 62 egz. DA42 Twin Star.

Największym użytkownikiem DA20 jest Doss Aviation, szkoła lotnicza, realizująca program przedwstępnego szkolenia dla wszystkich kandydatów na pilotów i operatorów uzbrojenia US Air Force. Doss Aviation posiada 44 egz. DA20. Dopiero po lotach na tych maszynach, przyszli żołnierze kierowani są do wojskowych szkół lotniczych.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.