Od wczoraj w MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice funkcjonuje nowy terminal pasażerski.
Od wczoraj w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice funkcjonuje nowy terminal pasażerski (Ćwiczenia ratownictwa lotniskowego, 2015-09-10, Balice mają większą płytę postojową, 2015-07-27). Pierwszym lotem odprawionym w tym obiekcie był rejs LO3910 do Warszawy o godz. 5:40.
Budowa nowego terminalu T4, zaprojektowanego przez Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura, trwała od kwietnia 2013, a generalnym wykonawcą inwestycji było włoskie przedsiębiorstwo Astaldi S.p.A.
Oddanie obiektu kończy pierwszy, kluczowy etap inwestycji w strefie przeznaczonej bezpośrednio dla pasażerów, obejmujący rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego i budowę przystanku kolejowego wraz z kładką łączącą go z terminalem.
W ramach trwającego już drugiego etapu powstaje nowa część budynku, wypełniająca przestrzeń pomiędzy starym a nowym terminalem pasażerskim. Przebudowywana jest też dawna sala odbioru bagażu w terminalu T1, w której mają powstać stanowiska odprawy. Etap trzeci zakłada modernizację obecnie funkcjonującego terminalu T1 i rozbudowę elewacji frontowej w kierunku zachodnim. Docelowo obie części terminalu zostaną połączone w jedną bryłę. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w przyszłym roku.
Oddany do użytku terminal T4 ma 33 tys. m2 powierzchni użytkowej. Po zakończeniu inwestycji łączna powierzchnia połączonych terminali T1 i T4 wyniesie 56 000 m2, czyli prawie cztery razy więcej niż przed rozbudową. Pozwoli to na podniesienie przepustowości portu do 8 mln pasażerów rocznie, czyli jej podwojenie w stosunku do stanu sprzed rozbudowy.
Obecnie na poziomie 0 w nowym terminalu T4 znajdują się: sala odbioru bagażu rejestrowanego z trzema karuzelami, strefa ogólnodostępna, gdzie można oczekiwać na przylatujących i Visitor’s Centre – wspólny punkt informacji lotniskowej i informacji miejskiej InfoKraków.
Na poziomie +1, na który prowadzą ruchome schody, ruchomy chodnik lub jedna z 15 wind, znajdują się: scentralizowana strefa kontroli bezpieczeństwa, gwarantująca większą niż dotychczas przepustowość, 11 poczekalni odlotowych dla kierunków Schengen i Non Schengen, dwie wieże przyrękawowe, strefa komercyjna (restauracje, sklepy) i Business Lounge.
Od momentu uruchomienia obiektu dostępny jest rękaw do obsługi ruchu Non Schengen. Do końca roku mają zostać zamontowane kolejne dwa rękawy. Docelowo w terminalu może działać 18 poczekalni odlotowych, 36 stanowisk odpraw, 3 wieże przyrękawowe, 5 rękawów i 6 karuzel odbioru bagażu.
Charakterystycznym elementem nowego obiektu jest frontowa część terminalu, w formie szklanego odwróconego pryzmatu, która jest nową wizytówką krakowskiego lotniska. Pryzmat i mocno wychylona od pionu południowa elewacja nie tylko dodają obiektowi dynamizmu i ekspresji, ale minimalizują też negatywne skutki nasłonecznienia. Budynek jest dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych, w szczególności poruszających się na wózkach inwalidzkich i ma udogodnienia dla rodziców z małymi dziećmi.
Integralną częścią rozbudowywanego obiektu jest zadaszona kładka – bezpośrednie kryte przejście z poziomu +1 terminalu do działającego od kilku lat parkingu wielopoziomowego i nowo wybudowanego na jego tyłach przystanku kolejowego, zaprojektowanego, podobnie jak terminal, przez Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura.
Umowa na budowę przystanku pomiędzy krakowskim portem a POLBAU została podpisana 30 czerwca 2014. Inwestycja obejmowała m.in. budowę zadaszenia nad peronem i dwoma torami, klatki schodowej, windy i ruchomych pochylni prowadzących do kładki łączącej przystanek i parking z terminalem, system informacji wizualnej i elementy małej architektury. Szklana elewacja przystanku i zielony dach nawiązują do głównych elementów nowego terminalu. Łączna powierzchnia użytkowa przystanku wynosi 1955 m2, a – kubatura 23 000 m3. Peron ma długość 132 m.
Przebudowano też linię kolejową łączącą lotnisko z dworcem kolejowym Kraków Główny. Została ona zelektryfikowana i prawie na całej trasie ma układ dwutorowy, nie zaś jak dotychczas jednotorowy. Na nowej trasie zbudowano też trzy przystanki kolejowe oraz wiadukty nad ul. Balicką i ul. Armii Krajowej, zapewniając bezkolizyjny przejazd samochodów i pociągów. W rejonie portu lotniczego dobudowano 500-m odcinek torów, dzięki czemu linia kolejowa dochodzi bezpośrednio pod parking wielopoziomowy i terminal pasażerski.
W ramach modernizacji wewnętrznego układu drogowego w rejonie terminalu pasażerskiego został przebudowany główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774 z założoną segregacją pojazdów (osobne pasy dla taksówek, komunikacji zbiorowej, dojazdu do parkingu wielopoziomowego). Przed nową i starą częścią terminalu znajdują się strefy kiss&fly, gdzie można bez opłat zatrzymać się na kilka minut. Projektantem przebudowy układu drogowego był PxM Projekt-Południe, a wykonawcą inwestycji Astaldi S.p.A.
Koszty budowy terminalu (wraz z systemem transportu i kontroli bagażu oraz urządzeniami do kontroli bezpieczeństwa) wyniósł 412 mln zł, przystanku 13,5 mln, wewnętrznego układu komunikacyjnego 12,4 mln zł, a kładki 12,2 mln zł (wszystkie kwoty brutto). Inwestycje sfinansowano ze środków własnych spółki, obligacji i funduszy unijnych.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda