Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wyjaśnienie katastrofy lotu MH17

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 14 października 2015

Holenderska Rada Śledcza Bezpieczeństwa opublikowała końcowy raport dotyczący katastrofy malezyjskiego Boeinga 777-200ER (lot MH17).

Zrekonstruowany przez holenderskich śledczych fragment przedniej części kadłuba malezyjskiego Boeinga 777-200ER, zestrzelonego 17 lipca 2014 nad Ukrainą / Zdjęcie: OVV

Wczoraj Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV, holenderska Rada Śledcza Bezpieczeństwa) opublikowała raport końcowy, w którym wyjaśniono przyczyny katastrofy Boeinga 777-200ER, należącego do Malaysia Airlines (lot MH17, Wstępny raport w sprawie lotu MH17, 2014-09-09). Samolot rozbił się na Ukrainie 17 lipca 2014.

Jak udało się ustalić holenderskim śledczym na podstawie symulacji, bezpośrednim powodem katastrofy było zestrzelenie samolotu pociskiem ziemia-powietrze 9M38, odpalonym z przeciwlotniczego zestawu rakietowego (PZR) 9K37 Buk. Głowica bojowa pocisku (9N314M) eksplodowała z lewej strony samolotu, ponad kabiną załogi. Jej odłamki spowodowały śmierć załogi, a także uszkodzenia struktury, w efekcie których samolot rozpadł się w powietrzu. Holendrom udało się określić obszar, o powierzchni 320 km2, z którego odpalono pocisk. Nie określono jednak, do kogo należał PZR.

Tego samego dnia, kilka godzin przed opublikowaniem raportu OVV rosyjski koncern Ałmaz-Antiej, producent PZR Buk, zwołał konferencję prasową, na której poinformował o wynikach własnej symulację zestrzelenia, z użyciem kadłuba samolotu pasażerskiego Iliuszyn Ił-86. Na podstawie wyników doświadczenia określono, że uszkodzenia malezyjskiego Boeinga 777 wskazują na użycie starszej wersji pocisku 9M38, z głowicą bojową 9N314. Uzbrojenie tego typu wycofano ze stanu Wojsk Lotniczo-Kosmicznych FR w 2011. Natomiast według strony rosyjskiej przed rozpoczęciem konfliktu siły zbrojne Ukrainy dysponowały ponad 500 pociskami 9M38.

Rosjanie także określili, skąd odpalono pocisk, znacznie dokładniej pokazując obszary, gdzie znajdował się PZR. Według nich teren ten mógł znajdować się pod kontrolą obydwu stron konfliktu. Najdokładniej miejsce stacjonowania PZR, który zestrzelił malezyjskiego Boeinga pokazali Ukraińcy. Ich zdaniem pocisk wystrzelono z terenu kontrolowanego przez prorosyjskich separatystów. 

Co ciekawe, Holendrzy winią za tragedię także stronę ukraińską oraz Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i kraje wchodzące w jej skład o niedopełnienie obowiązków, czyli brak ostrzeżenia o zagrożeniu ze strony sił zbrojnych biorących udział w konflikcie na Ukrainie i brak pomocy dla Ukrainy ze strony ICAO. Według śledczych OVV Ukraina powinna zamknąć przestrzeń powietrzną nad terenami objętymi działaniami zbrojnymi, gdy tylko okazało się, że znajdują się tam przeciwlotnicze zestawy rakietowe mające zasięg przekraczający wysokość, na jakiej wykonują loty samoloty komunikacyjne. W dniu katastrofy lotu MH17, do czasu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad wschodnią Ukrainą wykonano aż 160 lotów rejsowych.

W związku z tym OVV zaleca, aby kraje, na terenie których prowadzone są działania zbrojne, jak najwcześniej ostrzegały przewoźników lotniczych o istniejących zagrożeniach i w porozumieniu z ICAO publikowały odpowiednie informacje, dotyczące bezpieczeństwa operowania w ich przestrzeni powietrznej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.