Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Z Szyman do Berlina i Krakowa

Lotnictwo cywilne, 30 października 2015

21 stycznia 2016 linie SprintAir mają rozpocząć loty z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury do Berlina i Krakowa. Będą to pierwsze regularne połączenia z tego lotniska.

21 stycznia 2016 linie SprintAir – jako pierwszy przewoźnik operujący z tego lotniska – mają rozpocząć regularne loty z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Rejsy do Berlina i Krakowa mają być obsługiwane przez samoloty SAAB 340 / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Rejsy będą realizowane 3 razy w tygodniu samolotami SAAB 340, które mogą zabrać na pokład 33 pasażerów. Loty do Berlina będą się odbywać we wtorki, czwartki i soboty, a do Krakowa we środy, piątki i niedziele. Sprzedaż biletów ma się rozpocząć 1 grudnia na stronie internetowej przewoźnika.

Umowa w tej sprawie pomiędzy Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury w Szymanach, władzami województwa warmińsko-mazurskiego i liniami SprintAir – pierwszym przewoźnikiem wykonującym loty z tego lotniska – została podpisana 28 października 2015 i ma obowiązywać przez 3 miesiące. Po tym czasie, w zależności od zainteresowania pasażerów, zostanie podjęta decyzja o kontynuacji rejsów lub ich zakończeniu.

Usytuowany w odległości około 10 km od Szczytna i 59 km od Olsztyna Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jest lotniskiem kategorii 4D, otwartym w godzinach od 6 do 22, przez 7 dni w tygodniu. Ma on obsługiwać pasażerskie loty regularne, czarterowe i lotnictwa ogólnego. Droga startowa o długości 2500 m i szerokości 60 m pozwala na wykonywanie operacji najpopularniejszymi samolotami wąskokadłubowymi z rodziny Airbus A320 i Boeing 737.

Terminal pasażerski o powierzchni prawie 7 tys. m² zapewnia pełną separację podróżnych przylatujących i odlatujących z podziałem na pasażerów podróżujących w strefie Schengen i non-Schengen. Średnia dobowa przepustowość terminala to ok. 830 pasażerów, która w dobie szczytowej może dojść do 1250, a w godzinie szczytowej do 310 osób. Przed terminalem zlokalizowano parking na ok. 150 miejsc dla samochodów osobowych, wydzielone stanowiska postojowe dla autobusów i przystanek kolejowy z dojściem pieszym do terminalu.

Aktualnie port lotniczy w Szymanach przechodzi prowadzoną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikację, która powinna zakończyć się w grudniu 2015. Następnie lotnisko otrzyma zgodę na obsługę lotów pasażerskich. Władze lotniska w niedalekiej przyszłości chcą także uruchomić loty do Warszawy, Gdańska, Monachium, Dublina, Londynu i Oslo.

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury powstał w miejscu dawnego lotniska wojskowego, które od 1996 na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło lotnictwu cywilnemu. W latach 1998-2003 liczba prowadzonych na nim operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tamtej pory z lotniska nie prowadzono regularnych połączeń lotniczych.

Linie SprintAir wywodzą się z powstałej w lipcu 2003 Air Polonia Cargo Sp. z o.o., która rozpoczęła działalność operacyjną wykonując loty towarowe samolotami Let L-410 w kwietniu 2004. We wrześniu tego samego roku spółka zmieniła nazwę na Sky Express Sp. z o.o.

We wrześniu i październiku 2005 do floty przewoźnika trafiły pierwsze SAAB-y 340A. Były to pierwsze tego typu samoloty turbośmigłowe zarejestrowane w Polsce. Używając tych samolotów w kwietniu 2006 spółka zaczęła wykonywać loty pasażerskie dla linii Direct Fly (m.in. z Krakowa do Gdańska). W październiku Sky Express rozpoczął loty towarowe dla PPUP Poczta Polska.

W grudniu tego samego roku powstała spółka Sky Carrier, która rozpoczęła działalność w lutym 2007. Dwa miesiące później zakończyły się loty pasażerskie dla Direct Fly. W styczniu 2008 SkyExpress przekształcił się w SprintAir, a Sky Carrier w SprintAir Cargo. Utworzona została też grupa SprintAir. W czerwcu zakupiony został szkolny Diamond DA20, który stał się bazą do utworzenia szkoły pilotażu. W grudniu tego samego roku powstała spółka UAB SprintAir Kaunas. W styczniu 2009 certyfikowano ośrodek szkolenia lotniczego FTO SprintAir Aviation School, zaś w maju do eksploatacji wszedł 10. SAAB 340. W marcu 2010, wraz wprowadzeniem do eksploatacji 12. samolotu tego typu, SprintAir ugruntował swoją pozycję największego użytkownika samolotów SAAB 340 w wersji cargo.

W czerwcu 2011 linie rozpoczęły regularne loty pasażerskie na trasie Warszawa – Zielona Góra/Babimost, zaś w listopadzie, na podstawie długoterminowej umowy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, uruchomiono połączenie Bydgoszcz – Warszawa, realizowane w modelu ACMI. Obecnie SprintAir, dzięki przewożącym 33 pasażerów SAAB-om 340, realizuje niszowe połączenia pasażerskie z mniejszych portów lotniczych i na mniej uczęszczanych trasach, których więksi przewoźnicy nie chcą obsługiwać (Loty z Bydgoszczy do Krakowa, 2015-06-29).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.