Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowy silnik dla śmigłowców

Lotnictwo cywilne, 12 listopada 2015

Airbus Helicopters rozpoczął próby w locie nowego silnika, przeznaczonego dla ekologicznych śmigłowców.

Śmigłowiec H120, z zabudowanym nowym silnikiem tłokowym o dużym stopniu sprężu, zasilanym naftą lotniczą jest częścią programu badawczego Clean Sky / Zdjęcie: Jerome Deulin, Airbus Helicopters

Airbus Helicopters zrealizował pierwszy lot próbny demonstratora śmigłowca napędzanego silnikiem tłokowym o dużym stopniu sprężu. Lot miał miejsce w piątek, 6 listopada, w zakładach europejskiego konsorcjum w Marignane. Opracowanie demonstratora nowej technologii i jego próby w locie są częścią programu mającego na celu wyprodukowanie ekologicznego śmigłowca, realizowanego w ramach europejskiej inicjatywy Clean Sky (Ekologiczny Bluecopter, 2015-07-08). W badaniach biorą też udział TEOS Powertrain Engineering i Austro Engine GmbH.

Pierwsze wyniki 30-minutowego lotu potwierdzają zalety zastosowania dla śmigłowców nowych silników tłokowych o dużym stopniu sprężu, zapewniających znaczne zmniejszenie poziomu emisji szkodliwych substancji, a także zmniejszenie zużycia paliwa do 50% w zależności od cyklu pracy, niemal dwukrotne zwiększenie zasięgu i lepsze działanie w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny) – powiedział Tomasz Krysiński, szef działu Badań i Innowacji Airbus Helicopters.

Nowy silnik tłokowy o dużym stopniu sprężu, zasilany powszechnie dostępną naftą lotniczą, został zabudowany w śmigłowcu H120. W jego konstrukcji wykorzystano liczne technologie, już zastosowane w nowoczesnych silnikach diesla. Silnik V8, o pojemności 4,6 l, chłodzony cieczą, ma dwa zespoły cylindrów, ustawione względem siebie pod kątem 90°, ze wspólną wysokociśnieniową szyną wtrysku (1800 bar) i pojedynczą turbosprężarką dla zespołu cylindra. Silnik ma aluminiowe bloki cylindrów i tytanowe korbowody oraz tłoki i wkładki wykonane ze stali. W konstrukcji zastosowano instalację smarowania z suchą miską olejową, stosowaną w samolotach akrobacyjnych i samochodach wyścigowych.

Oprócz potwierdzenia polepszenia eko-sprawności, ocena prób w locie dokonywana przez Airbus Helicopters w najbliższych miesiącach będzie także skupiać się zoptymalizowaniu relacji mocy do masy, która pozwoli silnikom o dużym stopniu sprężu stać się alternatywą dla śmigłowcowych silników turbinowych.  Program prób w locie umożliwi zastosowanie silnika o poziomie gotowości technologicznej wynoszącym 6 (TRL 6).

Ekologiczny śmigłowiec Airbus Helicopters jest częścią wspólnej inicjatywy technologicznej Clean Sky, będącej najambitniejszym w historii europejskim programem badawczym w dziedzinie lotnictwa. Celem Clean Sky jest opracowanie przełomowych technologii, które znacznie polepszą poziom ekologiczności sektora transportu lotniczego, dzięki wytworzeniu cichszych i bardziej paliwooszczędnych samolotów i śmigłowców. Celem Clean Sky jest zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa o 30% oraz poziomu emisji CO2 o 40% i NOx o 53% (Oblot ekologicznego ATR-a, 2015-07-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.