Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tajlandia kupuje Gripeny

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 17 października 2007

Rząd Tajlandii zatwierdził 16 października rozpoczęcie negocjacji w sprawie zakupu od rządu Szwecji pakietu 12 myśliwców JAS-39C/D Gripen i 2 przekazanych za darmo samolotów wczesnego ostrzegania z radarem Saab Erieye (nie ujawniono platformy, na jakiej miałby być osadzony - dotychczas montowano go na samolotach Saab 340B, Saab 2000 i Embraer EMB-145).

Pełna gama obecnie oferowanego dla samolotów Gripen uzbrojenia i zasobników podwieszanych / Rysunek: Gripen

Wartość pakietu, który będzie negocjowany ze szwedzką agencją sprzętu wojskowego FMV ma wynosić do 773 mln Euro (34,4 mld Bahtów). Gripeny mają zastąpić obecnie używane lekkie myśliwce Northrop F-5E Tiger. Rozważano także zakup Su-30 z Rosji lub używanych F-16 z USA (Tajlandia ma już F-16). Analizy ofert wykonał zespół pod kierownictwem Air Vice Marshalla (gen. broni) Ittaporn Subhawonga. Wskazano, że JAS-39C/D Gripen przewyższają zakupione przez Malezję samoloty Su-30MKM.

Istniał pierwotnie pomysł spłaty Gripenów dostawami taiskich kurczaków. Wobec nie zaakceptowania takiego rozwiązania, rząd w Bangkoku zaczął skłaniać się ku zakupowi Su-30, jednak po zmianie na stanowisku dowódcy lotnictwa opcja ta została zarzucona. Gripeny mają być spłacone z budżetu w ramach programu 2008-2012 (6 maszyn plus pakiet treningowy i części zamienne za 19 mld Bahtów), pozostałe 15,4 mld Bahtów przekazane mają być do 2017.

Wojska Lotnicze Szwecji odebrały dotychczas 142 JAS39 Gripen, początkowo w odmianie A/B, obecnie C/D. 17 października rząd Szwecji ogłosił, iż FMV podpisał z Saabem kontrakt wart 3,9 mld Koron Szwedzkich (z czego 0,9 mld Koron było już wcześniej alokowane, ale nie poparte kontraktem) na modernizację ostatnich 31 samolotów JAS39A/B do standardu JAS-39C/D. Modernizacja rozpocznie się jeszcze w 2007.

W 2008 szwedzkie Gripeny mają być w pełni certyfikowane do użycia systemu transmisji danych w standardzie Link 16 (terminale MIDS-LTV). Kontrakt obejmuje także finansowanie programu Gripena nowej generacji, w ramach którego powstać ma latający demonstrator oraz naziemne stanowisko badania nowej awioniki. Nowy Gripen, którego rozwój jest współfinansowany przez Saaba (1 mld Koron) i rząd Królestwa Norwegii (na opracowanie JAS39N, 25 mln USD w ciągu 24 miesięcy, w ramach poszukiwania alternatyw dla F-35 i Eurofightera jako potencjalnych następców F-16), ma mieć mocniejszy silnik General Electric F414G (wariant F414-GE-400) o ciągu 97 kN, nowy radar z aktywnym skanowaniem fazowym, znacznie większe zbiorniki paliwa i możliwość przenoszenia większego ładunku uzbrojenia. Maksymalna masa startowa ma wzrosnąć z 14 do 16 t. Oblot prototypu ma nastąpić w 2008, a samoloty z radarem AESA (rozwiniętego w ramach programu Ericssona NORA czyli Not Only Radar) planowany jest na 2009.

Przypomnijmy, iż 3 października FMV zawarł kontrakt z Saabem na wyposażenie szwedzkich Gripenów w zintegrowane hełmy Cobra, produkcji Denel Optronics. Równocześnie pod koniec września eskadra 10 JAS39C/D z pułku F21 w Lulea odbywała wspólne loty z 493rd Fighter Squadron Grim Reapers USAF, stacjonującym w bazie RAF Lakenheath i latającą na samolotach F-15C.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.