Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niemcy poszukują następców Tornado

Lotnictwo wojskowe, 22 grudnia 2015

Według nieoficjalnych doniesień Niemcy noszą się z zamiarem opracowania następcy samolotu uderzeniowego Tornado.

Na razie nie ustalono, czy następca używanych przez Luftwaffe Tornado będzie załogowym, czy bezzałogowym statkiem powietrznym. Być może ostatecznie skończy się na przedłużeniu ich eksploatacji o kolejną dekadę / Zdjęcie: MO Niemiec

Agencja Reuters donosi, że nasi zachodni sąsiedzi zamierzają rozpocząć w przyszłym roku prace studialne dotyczące następcy samolotu uderzeniowego Tornado. W zdefiniowaniu nowych zdolności bojowych mają pomóc im inne kraje europejskie – najprawdopodobniej W. Brytania i Włochy, które także eksploatują samoloty tego typu (Pierwszy zmodernizowany Tornado dla Włoch, 2013-05-10).

Nie wiadomo na razie, czy następca Tornado będzie załogowym czy bezzałogowym statkiem powietrznym. Według dokumentów niemieckiego resortu obrony możliwe jest skonstruowanie samolotu pilotowanego opcjonalnie i eksploatowanie obydwu wersji zależnie od bieżących potrzeb.

Jednocześnie rząd w Berlinie rozważa możliwość wydłużenia służby samolotów Tornado do połowy lat 2030. Obecne plany zakładają ich wycofanie w połowie następnej dekady. Jednak cytowany przez Reutersa rzecznik Ministerstwa Obrony Niemiec stwierdził, że wspomniany na wstępie dokument musi być uzgodniony z innymi resortami.

Obecnie Luftwaffe (niemieckie wojska lotnicze) mają na stanie 66 Tornado, w wersjach IDS (uderzeniowej) i ECR (rozpoznawczej i walki elektronicznej). Obecnie są one sukcesywnie modernizowane do wersji ASSTA 3.1. Prace obejmują zabudowanie układu ostrzegającego przed opromieniowaniem radarowym, nowych wyrzutników flar i dipoli, kolorowych wskaźników wielofunkcyjnych, umożliwiających oglądanie obrazów rejestrowanych przez zasobnik celowniczy, map cyfrowych, zapożyczonych od Eurofightera, cyfrowych rejestratorów audio i wideo oraz radiostacji Saturn i łącza informacyjnego MIDS / Link 16. Niemieckie Tornada są też przystosowane do przenoszenia 227-kg bomb kierowanych laserowo GBU-54 JDAM (Oblot zmodernizowanego Tornado, 2012-02-10).

Ostatnie samoloty zmodernizowane do wersji ASSTA 3.1 zostaną przekazane Luftwaffe w 2018. Doposażenie niemieckich Tornado połączono z remontem struktury, który umożliwi pozostawienie ich w służbie po 2025.

Według najnowszych informacji BBC News tylko 29 z 66 niemieckich Tornado jest w stanie zdatnym do lotu. W ub. r. Luftwaffe miały 38 zdatnych do działania samolotów tego typu, z 89 znajdujących się na stanie. Przyczyną problemów był, podobnie jak w przypadku brytyjskich Tornado, brak różnych części zamiennych (Tornada RAF bez części zamiennych?, 2015-08-10, Tornado z częściami z drukarki 3D, 2014-01-05).

Niedawno Berlin zadeklarował, że wesprze wysiłki koalicji w walce z islamistami na terenie Iraku i Syrii, wysyłając do akcji 6 Tornado, które od stycznia 2016 mają wykonywać zadania rozpoznawcze. Pierwsza para już stacjonuje w bazie Incirlik i wykonała loty zapoznawcze (Pierwsza misja Aquitaine, 2015-12-21, SCALP przeciwko islamistom, 2015-12-16, HMS Defender dołączył do grupy CdG, 2015-12-16, Kontrowersje wokół zestrzelenia Su-24M, 2015-11-29, Francuzi w RAF Akrotiri?, 2015-11-24). Podczas przebazowania samoloty pobierały paliwo z niemieckiego tankowca A310 MRTT, który także operuje z Turcji, podając paliwo innym sojuszniczym statkom powietrznym (Niemcy dołączają do MMF, 2015-12-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra