Przedstawiciele fińskiej Patrii ujawnili dzisiaj odbiorcę partii transporterów AMV 8x8. Są nim Zjednoczone Emiraty Arabskie. Podwozia bazowe tych wozów wykonuje od paru miesięcy polska spółka Rosomak.
Rosomak informował wcześniej o zawarciu umowy na dostawy 40 bazowych podwozi AMV 8x8, jako podwykonawca Patrii. Zlecenie ma wartość ok. 170 mln zł. Kilka dni temu przedstawiciele spółki poinformowali o wyprodukowaniu pierwszego wozu (obecnie gotowe są już 3 egz.). Całość prac ma zostać zakończona do maja br. Jak zaznaczył Mika Kari, prezes Patrii ds. programów lądowych, polski partner realizuje zlecenie przy bardzo napiętym harmonogramie. Ciekawostką jest, że w swojej informacji Finowie nie ujawnili liczby sprzedawanych pojazdów…
Dla polskiego producenta i całej PGZ jest to istotny kontrakt eksportowy. Pierwszy na tak dużą skalę w najnowszej historii zakładu. W porównaniu do standardowych Rosomaków, AMV montowany na zlecenie ZEA ma zmienioną ramę, zmodyfikowane zawieszenie (choć wykorzystujące standardowe podzespoły) oraz wzmocnione opancerzenie kadłuba, w tym jego dna, przez zastosowanie dodatkowych paneli pancernych. Dzięki temu udało się zwiększyć odporność balistyczną i przeciwminową do poziomu 3A i 3B według STANAG 4569.
Jednocześnie nie montowano podzespołów niezbędnych do pływania. Nie jest też instalowane wyposażenie pokładowe, które będzie kompletowane zgodnie z wymaganiami użytkownika. Pojazd ma w związku z tym podobną, niewiele większą masę niż bazowy Rosomak.
W najbliższych miesiącach można spodziewać się finalizowania kolejnych zleceń eksportowych, zarówno do państw bliskowschodnich (via Patria), jak i Słowacji, która planuje integrować polskie podwozia i własną wieżę uzbrojoną w armatę kalibru 30 mm i ppk (IDET 2015: Premiera Scipio, 2015-05-21).