Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosomak dla US Marine Corps?

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 18 października 2007

Lockheed Martin i Patria zawarły porozumienie o wspólnej promocji i przyszłej produkcji fińskiego KTO AMV 8 x 8, czyli odpowiednika polskiego Rosomaka, w wielkim przetargu na przyszłościowy opancerzony wóz średniej masy dla oddziałów piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych - US Marine Corps's Marine Personnel Carrier (MPC). Korpus Piechoty Morskiej USA planuje rozesłać zapytania ofertowe w tej sprawie w drugiej połowie 2008.

Już podczas MSPO 2007 w Kielcach rozeszły się pogłoski, że oddziały US Army i US Marine Corps operujące w Afganistanie razem z naszymi żołnierzami są pod wrażeniem ogromnych możliwości bojowych polskich Rosomaków. Amerykanie podobno mieli rozważyć możliwość wypożyczenia kilku Rosomaków naszego kontyngentu na próbę... / Zdjęcie: ISAF

Zgodnie z zapisem fińsko-amerykańskiego dokumentu, w przypadku sukcesu przetargowego, głównym dostawcą wozów Patrii dla amerykańskich marines będzie Lockheed Martin Systems Integration w Owengo w stanie Nowy Jork. Ta spółka ma także odpowiadać za wszelkie modyfikacje podstawowego AMV 8 x 8, dostosowujące pojazd do wymagań przetargu. Zintegruje ona oczekiwane od zamawiającego amerykańskie systemy łączności, nawigacji, transmisji danych cyfrowych i sieciocentrycznego dowodzenia z fińskimi pojazdami. Na jej barki spadnie także układ logistyki wozów. Ważnym elementem na niej spoczywającym będzie także dopasowanie najnowocześniejszych systemów ochrony biernej i ewentualnie aktywnej samoobrony.

Zespół Lockheed Martina i Patrii zaoferuje USMC znakomity pojazd ze wzmocnioną odpornością przy zachowaniu doskonałych własności trakcyjnych - oświadczył Lou DeSantis - generalny dyrektor oddziału Systems Solutions w zakładach Lockheeda Martina Systems Integration-Owego. - Nasz wóz został już sprawdzony w warunkach bojowych (polskie Rosomaki w Afganistanie), jest rozwiązaniem z przestrzenią rozwojowej przyszłości, które wesprze bieżące misje bojowe Korpusu Piechoty Morskiej.

Szef koncernu Patria - Jorma Wittakorpi podsumował to w sposób następujący: Porozumienie, które buduje nasz zespół z Lockheed Martinem jest krokiem w strategii łączenia Patrii z silnymi partnerami, z którymi będziemy oferowali produkt, skrojony ma miarę oczekiwań klienta.

W polskich kręgach przemysłu zbrojeniowego informacje o porozumieniu Patrii z Lockheedem Martinem i uruchomieniu gry AMV 8 x 8 (Rosomakiem) o rynek amerykański przyjęto z entuzjazmem. Według opinii naszych menedżerów, to co się stało, zamyka ostatecznie usta wątpiącym w sens dokonanego przez Polskę wyboru KTO. A otwiera dodatkowe szanse produkcyjne wszystkim naszym zakładom zaangażowanym w produkcję Rosomaka. Jeśli bowiem w przetargu na przyszłościowy transporter marines zwycięży fiński AMV 8 x 8, trzeba będzie zadbać o to, by niewypełnione zobowiązania offsetowe Amerykanów związane z dostawami F-16 do Polski można było skompensować ulokowanymi w naszym kraju zamówieniami produkcyjnymi dla programu transporterowego US Marine Corps.

Konkurentem Lockheed Martina w przetargu będzie z pewnością koncern General Dynamics, który dostarcza obecnie kołowe lekkie transportery opancerzone LAV, wywodzące się z rodziny szwajcarskich wozów Piranha i szwajcarskiego Mowaga (przejętego przez General Dynamics) dla US Marine Corps (są one na rynek amerykański budowane w zakładach w London w kanadyjskiej prowincji Ontario). W lutym 2006 piechota morska zawarła z General Dynamics kontrakt o wartości 320 mln USD na dostawę 157 nowych zmodernizowanych LAV-A2 w sześciu odmianach produkcyjnych. Pierwszy został oddany marines 12 października 2007. Do przyszłorocznej walki o nowy przetarg na średniej masy wóz opancerzony piechoty morskiej koncern General Dynamics wystawi przeciwko zespołowi Patria/Lockheed Martin najprawdopodobniej pojazd ze szwajcarskiej rodziny Piranha III, mocno zunifikowany ze Strykerami dostarczanymi lekkim brygadom piechoty US Army.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.