Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

60 000 samochodów JLTV

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 31 października 2008

Tyle lekkich samochodów patrolowo-terenowych zamierzają zakupić amerykańskie siły zbrojne w ciągu następnych kilku-kilkunastu lat. Wczoraj rozpoczęła się procedura wyboru dostawcy następców Humvee, w programie Joint Light Tactical Vehicle (JLTV).

Wszystkie proponowane konstrukcje (na zdjęciu wóz General Tactical Vehicles) są większe od Humvee i mają podłogę w kształcie litery V, co pozwala znacznie zredukować siłę wybuchu min. W przypadku przyznania finalnego kontraktu produkcyjnego, zwycięzca będzie musiał dostarczyć 60 tys. nowych wozów, w ciągu 8 lat / Zdjęcie: General Dynamics

Od czasu pierwszych dostaw, w 1985, AM General wyprodukował 190 tys. samochodów HMMWV, z czego większość trafiła do sił zbrojnych USA. Pierwotnie miały one zastąpić popularne Jeepy M151 i bardziej specjalistyczne, trzyosiowe M561, jako klasyczne samochody terenowe. Od czasu krwawych walk w Mogadiszu, w 1993, zaczęły powstawać nowe, opancerzone modele. W czasie działań w Iraku i Afganistanie okazało się jednak, że nawet najlepiej wzmocnione Humvee nie mogą stać się samochodami patrolowymi, skutecznymi we współczesnych konfliktach asymetrycznych. Dotyczy to przede wszystkim słabej odporności na wybuchy min i ograniczonej ładowności. Wprowadzenie samochodów klasy MRAP, ciężkich i drogich, także nie rozwiązało problemu. Koniecznym stało się stworzenie nowej gamy pojazdów, od podstaw zaprojektowanych, jako opancerzone samochody patrolowe i zwiadowcze.

Celowi temu służy program JLTV, prowadzony wspólnie przez wojska lądowe, piechotę morską i dowództwo operacji specjalnych. Amerykanie zamierzają pozyskać pojazdy w trzech głównych modelach o ładowności odpowiednio 1,6 t, 1,8-2 t i 2,3 t. Pierwszy będzie pojazdem uniwersalnym dla 4 żołnierzy. Drugi, podstawowy model, ma przewozić 6 żołnierzy, a także występować w wersjach specjalistycznych: rozpoznania, dowodzenia, wsparcia i jako sanitarka. Ostatnia kategoria ma być 2-osobowym samochodem transportowym. Pojazdy wszystkich modeli mają charakteryzować się dużym procentem wspólnych podzespołów i rozwiązań. Dopełnieniem zakupu mają być przyczepy jednoosiowe.

29 października US Army zakończyły pierwszy etap pozyskania nowych pojazdów. Przyznały kontrakty na fazę rozwojową projektu, który ma zakończyć się po 27 miesiącach (na początku 2011), powstaniem demonstratorów technologii - pojazdów 7 wariantów oraz przyczepy. Dopiero później zostanie rozpisany nowy, otwarty przetarg na wykonanie prototypów, co doprowadzi ostatecznie do wyboru jednej oferty.

Kontrakty zostały podpisane z BAE Systems Land & Armaments-Grounds System Division (o wartości 40,4 mln USD), General Tactical Vehicles (joint venture General Dynamics Land Systems i AM General; 45 mln USD) oraz z Lockheed Martin Systems Integration (35 mln USD).

Przedsiębiorstwa te będą miały ok. 15 miesięcy na przygotowanie pojazdów, przyczep, opancerzonych kadłubów i elementów dodatkowego opancerzenia, które będą testowane przez US Army w ciągu kolejnych 12 miesięcy.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.