Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pożegnanie Tempelhof

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 02 listopada 2008

30 października był ostatnim dniem funkcjonowania berlińskiego lotniska Tempelhof. Polakom znanego głównie jako cel ucieczek lotniczych w czasach PRL.

Ostatni samolot rejsowy wystartował z Tempelhof o 22:15, do Mannheim. Tuż przed północą odleciały z Tempelhof dwa historyczne samoloty: Ju 52 i DC-3. Wylądowały niedaleko - w Schonefeld.

Lotnisko Tempelhof powstało się w 1923, ok. 4 km od centrum Berlina. W 1934 rozpoczęto rozbudowę budynków portowych według projektu Ernsta Sagebiela. Po obu stronach hali głównej powstały hangary w kształcie półksiężyca o długości 1,2 kilometra. Dach półksiężyca miał być jednocześnie trybuną z miejscami siedzącymi dla 100 tysięcy osób, które miały oglądać pokazy lotnicze i defilady. Monumentalne budynki wpisywały się w koncepcję przebudowy Berlina na stolicę Rzeszy - Germanię. Budowa nowego Tempelhof nie została ukończona do wybuchu wojny. Te budynki, które powstały i przetrwały, są obecnie zabytkiem.

Po II wojnie światowej Flugafen Tempelhof znalazło się w amerykańskiej strefie okupacyjnej. Zasłynęło w latach sowieckiej blokady Berlina, gdy Alianci zorganizowali Most powietrzny zaopatrujący zachodnie sektory miasta od 25 czerwca 1948 do 12 kwietnia 1949. W latach 1970., gdy pełniło rolę głównego lotniska Berlina, lotnisko Tempelhof obsługiwało ponad 4 mln pasażerów rocznie. Dalszy rozwój uniemożliwiał zbyt krótki pas startowy, o długości 2100 m. W 2007 Flughafen Tempelhof obsłużyło już tylko 350 tys. pasażerów, głównie lekkich samolotów. Lotnisko przyniosło wówczas 15 mln euro strat.

W czasach PRL, głównie w latach 1980. Tempelhof było częstym celem uprowadzeń polskich samolotów, w tym PLL LOT. Skrót ten był nawet rozszyfrowywany jako Linie Okęcie-Tempelhof lub Landing Of Tempelhof. Łącznie w latach 1963 - 1987 na Tempelhof wylądowało 16 porwanych z Polski samolotów.

Dalsze losy terenu lotniska o powierzchni 368 ha ma rozstrzygnąć konkurs. Być może powstanie tam stadion piłkarski albo centrum rozrywki lub park. Na pewno zostanie też upamiętniony Most powietrzny z lat 1948-1949.

Przyszłością komunikacji lotniczej Berlina jest budowany obecnie wielki międzynarodowy port lotniczy Berlin- Brandenburg International (BBI), który ma powstać na bazie lotniska Schonefeld do 2011. Wówczas zostanie zamknięte także inne duże lotnisko - Tegel.


Drukuj Góra