Model śmigłowca Clean Sky 2 – demonstratora szybkiego, hybrydowego wiropłata budowanego aktualnie w ramach europejskiego programu badawczego przeszedł właśnie próby w tunelu aerodynamicznym w zakładach Airbusa.
Próby tunelowe dowiodły wykonalności projektu, otwierając drogę do przeglądu projektu wstępnego, który spodziewany jest pod koniec 2016. Tymczasem prace nad projektem ogólnym weszły w nowy etap, ponieważ wszyscy główni partnerzy doszli do końca fazy przedprojektowej.
Bazując na doświadczeniach sfinansowanego przez Airbus Helicopters demonstratora technologii X3, który pobił wiele rekordów, demonstrator Clean Sky pomoże dopracować hybrydową konfigurację aerodynamiczną i lepiej dostosować konstrukcję do warunków operacyjnych. Konstruktorzy stawiają sobie za cel osiągnięcie większej prędkości, lepszej ekonomiczności oraz istotnego zmniejszenia poziomu emisji spalin i hałasu. Próby prototypu w locie mają ruszyć w 2019 (Rekordy prędkości X3, 2013-06-11).
Jesteśmy zaszczyceni, prowadząc ten projekt w imieniu Wspólnej Inicjatywy Clean Sky i dużej liczby europejskich firm, które biorą udział w jego rozwoju. Naszą ambicją jest stać się punktem odniesienia dla przemysłu śmigłowcowego i jako taki jesteśmy skłonni stać się siłą napędową śmiałej wizji przyszłości transportu śmigłowcowego, powiedział Jean-Brice Dumont, Dyrektor ds. Technicznych Airbus Helicopters (Nowy silnik dla śmigłowców , 2015-11-12, Oblot ekologicznego ATR-a, 2015-07-08).
Program budowy demonstratora CS2 obejmuje szeroką sieć europejskich partnerów przemysłowych. Podczas gdy zakłady Airbus Helicopters we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Polsce są zaangażowane w projektowanie elementów struktury i mechanicznych, inne kraje, jak Rumunia, Włochy i Wielka Brytania też mają znaczący wkład specjalistycznej wiedzy, dzięki udziałowi w dużej liczbie projektów i prac produkcyjnych.