Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przekazanie ostatniego Głuszca

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 28 czerwca 2016

Spółka PZL-Świdnik przekazała Siłom Zbrojnym RP ostatni z 2. serii śmigłowców W-3PL Głuszec. Obecnie Wojska Lądowe mają w wyposażeniu 8 wiropłatów tego typu.

Lotnictwo Wojsk Lądowych ma obecnie na stanie 8 śmigłowców W-3PL Głuszec. Wszystkie stacjonują w 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu / Zdjęcie: PZL-Świdnik

Przedstawiciele PZL-Świdnik, spółki należącej do koncernu Leonardo-Finmeccanica, przekazali wczoraj Siłom Zbrojnym RP ostatni z 2. serii czterech śmigłowców W-3PL Głuszec. Dzięki temu w wyposażeniu Wojsk Lądowych znajduje się 8 wiropłatów tego typu (Prace przy Głuszcach, 2012-02-03).

Uroczystość odbyła się z udziałem Ministra Obrony Narodowej Antoniego Macierewicza, wysokich oficerów SZ RP, użytkowników śmigłowców produkowanych w Świdniku, lokalnych władz, parlamentarzystów, jak i reprezentantów polskiego przemysłu obronnego, placówek naukowo-badawczych i mediów.

Śmigłowiec W-3PL Głuszec to rezultat bliskiej współpracy PZL-Świdnik, SZ RP i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Wiropłaty tego typu pełnią służbę w 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu. Głuszec to wersja śmigłowca W-3 Sokół, przystosowana do wykonywania zadań wsparcia bojowego i ratownictwa bojowego. Wiropłat wyposażony jest w nowoczesną awionikę zintegrowaną z komputerem misji. Głuszec może przenosić różnorodne uzbrojenie, w tym wyrzutnie npr S-5 lub S-8, system minowania narzutowego Platan z minami MN-121 i system bomb małych wagomiarów, a także wyrzutnie Gad dla lotniczej wersji przeciwlotniczych pocisków S-2M Strzała. Głuszec jest w stanie przenosić również 2 podwieszane zasobniki UPK-23-250.

Do samoobrony śmigłowiec otrzymał zdalnie sterowany 12,7-mm wkm WKM-Bz w stanowisku WS-4610, opracowanym przez OBR SM w Tarnowie. 4 pierwsze Głuszce dostarczono Wojskom Lądowym w grudniu 2010. Następnie podpisano drugą umowę na modernizację kolejnych 4 śmigłowców Sokół do wersji W-3PL.

PZL-Świdnik opracował także i wyprodukował śmigłowiec W-3RM Anakonda. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ma na stanie 6 W-3RM i 2 transportowe W-3. Obecnie w Świdniku realizowany jest kontrakt na modernizację 5 śmigłowców użytkowanych przez BLMW do nowocześniejszej wersji ratownictwa morskiego, polegającą na unifikacji wyposażenia do jednolitego standardu W-3WA RM. Do wykonywania zadań ratowniczych w przyszłości zostaną też przystosowane śmigłowce transportowe. Umowa przewiduje także przeszkolenie załóg lotniczych i personelu technicznego. Śmigłowce Anakonda służą w Marynarce Wojennej od blisko 24 lat i w tym czasie wzięły udział w ponad 330 akcjach ratowniczych (Wycofanie kolejnego Mi-14PS, 2010-01-18).

PZL-Świdnik otwiera też nowe centrum obsługowe, w którym w specjalnie dostosowanej hali, o powierzchni ponad 4000 m2 będą wykonywane prace obsługowe i remonty śmigłowców produkcji PZL-Świdnik, w tym Mi-2, Sokół, Anakonda i SW-4, a w przyszłości także innych wiropłatów eksploatowanych zarówno przez polskich, jak i zagranicznych użytkowników. Wyposażona w specjalistyczny sprzęt hala pozwoli na wykonywanie wszystkich prac obsługowo-remontowych w jednym miejscu, zwiększając efektywność i jakość, także poprzez zastosowanie nowego wyposażenia i organizacji pracy. W centrum pracować będzie ponad 100 osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.