W ramach strategii rozwoju do 2020, PLL LOT przedstawiły wstępne plany dotyczące floty, która będzie realizować loty w ramach rozbudowywanej siatki połączeń.
Do poprawy swojej oferty produktowej oraz rozwoju siatki połączeń LOT będzie potrzebował więcej samolotów. Przewoźnik szacuje, że w 2020 będzie użytkował w sumie około 70 maszyn, w tym 16 Dreamlinerów i około 15 nowych samolotów wąskokadłubowych powyżej 150 foteli. Obecnie bardzo ograniczona liczba samolotów tej ostatniej kategorii (3 Boeingi 737-400) jest największą bolączką PLL LOT w walce konkurencyjnej z innymi przewoźnikami, którzy budują swoją siatkę połączeń do Polski w oparciu o samoloty wąskokadłuowe o pojemności od 180 do 230 pasażerów. Chodzi tu nie tylko o przewoźników niskokosztowych, ale także większych przewoźników tradycyjnych. Obniża to konkurencyjność LOT-u na niektórych trasach (Nowe połączenia PLL LOT, 2016-09-08).
– LOT może sam realizować rozwój floty – tłumaczy Rafał Milczarski, prezes LOT-u. – Narzędzie, które na to pozwala, to leasing operacyjny, który w dużo mniejszym stopniu obciąża finanse spółki, a także daje większą dostępność i szybsze dostawy samolotów. Już w przyszłym roku do naszej floty dołączy kilka pierwszych egzemplarzy nowych samolotów wąskokadłubowych. Jesteśmy na ostatnim etapie negocjacji w tej sprawie. Do tego spodziewamy się dostawy dwóch nowych Boeingów 787 Dreamliner. Docelowo będziemy dążyć do uproszczenia i ujednolicenia naszej floty.
Dostawa dwóch Dreamlinerów, która jest ostatnim etapem realizacji wcześniejszej umowy, pozwoli niebawem rozbudować siatkę połączeń o nowe kierunki dalekodystansowe jak. np. loty do Newark. Razem z rozwojem swojej floty i rozbudową siatki połączeń, LOT zamierza zwiększyć zatrudnienie. Do 2020 zamierza pozyskać około 400 nowych pilotów oraz ponad 1000 nowych członków personelu pokładowego.
Lot użytkuje obecnie 43 samoloty, w tym: 6 Boeingów 787-8 o pojemności 252 pasażerów, 3 Boeingi 737-400 o pojemności 162 pasażerów, 6 Embraerów 195 o pojemności 112 pasażerów, 12 Embraerów 175 o pojemności 82 pasażerów, 6 Embraerów 170 o pojemności 70 pasażerów, 10 Bombardierów Q400 o pojemności 78 pasażerów. Na przełomie 2016/17 do LOT-u trafią dwa dalsze Boeingi 787-8.