W zakładach Aero Vodochody w Odolenej Vodzie pod Pragą odbyła się 1. konferencja użytkowników samolotów szkolnych L-39.
W 1. konferencji użytkowników samolotów szkolenia zaawansowanego L-39 Albatros, zorganizowanej przez wojska lotnicze Czech, wzięli udział przedstawiciele sił zbrojnych i operatorów prywatnych z Austrii, Bangladeszu, Republiki Czeskiej, Estonii, Gruzji, Litwy, Mozambiku, Nigerii, Słowacji, Tajlandii, Tunezji, Ugandy i Węgier. Jednym z mówców był b. d-ca wojsk lotniczych Czech gen. bryg. Libor Štefánik.
Prototyp L-39 Albatros oblatano 4 listopada 1968. Samolot wszedł do służby w 1971, w krótkim czasie stając się kolejnym przebojem eksportowym. Łącznie wyprodukowano 2868 Albatrosów, które wyeksportowano do 16 krajów na całej kuli ziemskiej. W późniejszych latach L-39 stał się punktem wyjścia do opracowania nowych samolotów szkolno-bojowych.
W 1989 oblatano prototyp samolotu L-39MS, który jednak tak bardzo różnił się od swojego pierwowzoru, że ostatecznie nadano mu nowe oznaczenie – L-59 Super Albatros. Produkcja L-39MS/L-59 zamknęła się liczbą 69 egzemplarzy. Zmiana sytuacji geopolitycznej po rozpadzie ZSRR spowodowała, że zabrakło odbiorców na czeskie samoloty szkolne, sprzedawane dotychczas od ręki. Wówczas postanowiono zmodernizować L-39 i L-59, wyposażając je w zachodnią awionikę. Znaleziono także nowe rynki zbytu w Afryce i Azji (Katastrofa wietnamskiego L-39, 2016-08-27).
Mimo pojawienia się na rynku nowych typów, L-39 wciąż uważany jest za doskonały samolot szkolny, mający dobre osiągi i manewrowość, charakteryzujący się łatwością obsługi technicznej i niskimi kosztami użytkowania. Przedstawiciele Aero uważają, że Albatrosy pozostaną w służbie jeszcze długo po 2020 (Litwini zajmą się obsługą etiopskich samolotów, 2016-03-25).
Obecnie wytwórnia skupia się na programie wsparcia logistycznego i obsługi posprzedażnej samolotów L-39 / L-59. Polega on na zapewnieniu dostaw części zamiennych i prac obejmujących pełen zakres czynności obsługowych dotyczących płatowca, awioniki i zespołu napędowego, przeglądy naprawcze i naprawy, remonty główne, a także programy wydłużenia trwałości użytkowej.
Celem konferencji było nie tylko spotkanie przedstawicieli państw eksploatujących L-39, ale przede wszystkim omówienie przyszłości Albatrosa. Uczestnicy konferencji dyskutowali także na temat możliwości pozyskania najnowszego samolotu Aero Vodochody – L-39NG, którego możliwości zaprezentowano podczas pokazu w locie (Oblot L-39NG, 2015-09-16).
Producent oferuje obecnym użytkownikom L-39 ich wymianę na L-39NG w ramach dwustopniowego procesu. Pierwszym krokiem ma być zabudowanie nowego silnika i awioniki w eksploatowanych obecnie Albatrosach, a drugim – pozyskanie płatowców L-39NG i przełożenie do nich zakupionych wcześniej silników i awioniki.