Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ORP Bałtyk wraca do służby

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 26 września 2016

Zakończono remont stoczniowy zbiornikowca paliwowego ORP Bałtyk.

W sobotę zbiornikowiec paliwowy ORP Bałtyk (Z 1), typu ZP-1200M, powrócił do Portu Wojennego w Gdyni po zakończonym remoncie stoczniowym / Zdjęcie: MW RP

Zbiornikowiec paliwowy ORP Bałtyk (Z 1), typu ZP-1200M, przeszedł naprawę główną, połączoną z modernizacją systemu podawania paliwa i materiałów trwałych metodą burtową (Przetarg na zbiornikowiec paliwowy MW, 2016-04-07). Przedsięwzięcie trwało 13 miesięcy.

Remont przebiegał bardzo sprawnie. W niektóre dni na okręcie jednocześnie pracowało ponad stu pracowników z różnych przedsiębiorstw. Wynikało to z szerokiego zakresu prac związanych z naprawą główną oraz bardzo restrykcyjnych terminów zawartych w umowie. Ponadto modernizacji został poddany system do podawania paliwa metodą burtową, który jest projektem prototypowym. Obecnie jesteśmy jedynym okrętem w Marynarce Wojennej, który może zaopatrywać inne jednostki w paliwo metodą burta w burtę, podczas ruchu okrętów – relacjonuje dowódca okrętu kpt. mar. Krzysztof Duszyński.

ORP Bałtyk obecnie ma zdolność do podawania paliwa z prawej i lewej burty oraz od strony rufy, zgodnie ze standardami NATO. Wydatek systemu uzupełniania zapasów na morzu (RAS) wynosi od 40 do 70 m3/h, a ograniczony jest średnicą zamontowanego przewodu elastycznego, która wynosi 65 mm. Dodatkową funkcją zmodernizowanego systemu jest możliwość bezpiecznego podawania materiałów suchych (do 250 kg) podczas ruchu okrętu, na odpowiednio dużej odległości od powierzchni morza.

W ramach naprawy głównej na ORP Bałtyk wykonano także remont kapitalny silników głównych i przekładni redukcyjnych, wymianę systemu centralnego ogrzewania, montaż systemu klimatyzacji i nawiewu na wszystkich kondygnacjach, stacji uzdatniania wody (również ładunkowej) i systemu neutralizacji fekaliów, naprawę średnią zestawów artyleryjskich, wymianę łodzi ratunkowych, całkowitą wymianę poszycia, mebli i oświetlenia wewnątrz okrętu, a także zamontowano system sterowania instalacjami paliwowymi i balastowymi.

Aby w pełni pokazać ogrom prac, jaki został wykonany podczas kompleksowej modernizacji okrętu, przytoczę zaledwie kilka, bardzo działających na wyobraźnię, liczb: wymieniono około 20 km przewodów elektrycznych oraz rurociągi o łącznej długości ponad 500 m, wywieziono 100 t złomu, zużyto ponad 400 opraw oświetleniowych, a na meble wykorzystano ponad 1 km płyty. Dokumentacja remontowa liczyła natomiast 8500 stron – wylicza kpt. mar. Krzysztof Duszyński. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.