Airbus rozpoczął próby kołowania swojego najnowszego samolotu pasażerskiego, A350-1000.
Próbykołowania A350-1000 rozpoczęły się w piątek, w zakładach w Tuluzie. Samolot, noszący znaki rejestracyjne F-WMIL, wykonał najpierw start zaniechany. Po dynamicznym przyspieszeniu do prędkości ponad 110 km/h nastąpiło uruchomienie odwracaczy ciągu 2 silników turbowentylatorowych Rolls Royce Trent XWB-97, stanowiących zespół napędowy samolotu.
Jak wykazały badania, do prędkości 110 km/h A350-1000 może być sterowany podczas kołowania wyłącznie przy pomocy koła przedniego i hamulców kół podwozia głównego. Natomiast przy prędkościach 150-185 km/h konieczne jest użycie steru kierunku. W bieżącym tygodniu prędkość kołowania będzie sukcesywnie zwiększana. Dotychczas udowodniono już prawidłowe działanie odwracaczy ciągu, hamulców kół i układu zapobiegającego ich blokowaniu podczas hamowania (ABS).
Próby kołowania to ostatni etap przed oblotem A350-1000. Dostawy seryjnych A350-1000 rozpoczną się w połowie 2017. Pierwsze samoloty trafią do Qatar Airways (FIA 2016: Virgin Atlantic kupuje A350-1000, 2016-07-11).