Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Stratos 714 wreszcie oblatany

Lotnictwo cywilne, 02 grudnia 2016

Bardzo lekki odrzutowiec Stratos 714 został wreszcie oblatany. Pierwszy lot opóźnił się o 6 lat względem oryginalnych planów.  

Pierwszy lot bardzo lekkiego odrzutowca Stratos 714 trwał zaledwie 10 minut / Zdjęcie: Stratos Aircraft

Szefowie Stratos Aircraft z Redmond w stanie Oregon nie przypuszczali, że na pierwszy lot bardzo lekkiego odrzutowca Stratos 714 przyjdzie im czekać tak długo. Ostatecznie samolot wzbił się w powietrze 21 listopada. Niestety, pierwszy lot trwał tylko 10 min. W jego trakcie samolot, z wypuszczonym podwoziem, osiągnął wysokość 1128 m i rozwinął prędkość 237 km/h. Za sterami samolotu zasiadał pilot doświadczalny Dave Morss.

Według pierwotnych planów Stratos 714 miał być produkowany seryjnie i dostarczany na rynek już w 2010, z silnikiem Willamsa. Jednak światowy kryzys w branży bardzo lekkich odrzutowców zrewidował te zamierzenia (Pierwsze zamówienie na Stratosa 714, 2009-10-13).

Obecnie mówi się, że Stratos 714 dostępny będzie ok. 2020. Producent dysponuje funduszami wystarczającymi na dokończenie prób w locie, ale nie ma pieniędzy na przeprowadzenie kompletnego procesu certyfikacyjnego. – Jeżeli udałoby się znaleźć chętnych, próby certyfikacyjne mogłyby zostać zakończone w ciągu 3-4 lat. Dostawy pierwszych samolotów seryjnych rozpoczęłyby się natychmiast po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów – mówi prezes Stratos Aircraft Michael Lemaire.

Napęd Stratosa 714 stanowi pojedynczy silnik turbowentylatorowy Pratt & Whitney Canada JT15D-5 rozwijający ciąg 12,9 kN. Ma on pozwolić odrzutowcowi, z 1 pilotem i 3 pasażerami, rozwinięcie prędkości przelotowej ok. 770 km/h. Przy prędkości 740 km/h, ma on dysponować zasięgiem 2780 km, z zapasem paliwa wystarczającym na lądowanie na lotnisku zapasowym, położonym w odległości 185 km. Maksymalna wysokość lotu wynosić ma 12 497 m.  

Obecnie cena jednostkowa Stratosa 714 szacowana jest na 2,5 mln USD. Michael Lemaire zastrzega jednak, że nie wie, ile trzeba będzie za niego zapłacić w 2020…


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.