Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bojowy bsl US Navy

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 18 grudnia 2008

Northrop Grumman przedstawił we wtorek X-47B, pełnowymiarowy demonstrator technologii bojowego bezzałogowca dla lotnictwa pokładowego US Navy.

Ujawniony we wtorek demonstrator X-47B nawiązuje kształtem do B-2. Ma jednak bardziej zaznaczone skrzydła. Nie planuje się montowania na nim uzbrojenia, jednak w obecnym kształcie, mógłby posłużyć za wzór dla samolotu bojowego - posiada komory uzbrojenia na dwie kierowane bomby, ważące po 907kG. Maksymalna masa startowa Pegasusa wynosi 20 t, a rozpiętość skrzydeł to nieco ponad 20,5 m (ok. 11,5 m po złożeniu skrzydeł) / Zdjęcie: Northrop Grumman

Uroczystość miała miejsce w Zakładach nr 42, należących do wojsk lotniczych USA, w Palmdale, w Kalifornii, a dzierżawionych, m.in. przez Northrop Grummana. Jest pokłosiem zlecenia, otrzymanego w sierpniu ubiegłego roku od lotnictwa US Navy na bezzałogowy samolot uderzeniowy, który mógłby operować z pokładu lotniskowców.

Zaledwie roczny okres prac nad nowym samolotem wynika z faktu, że Northrop Grumman - podobnie jak jego konkurent, Boeing - rozwijał projekty bojowych bsl od drugiej połowy ubiegłej dekady. Wtedy w szranki o zamówienie US Air Force stanęły X-47 i X-45.

Program wojsk lotniczych został jednak skasowany w 2006. Eksperymentalne maszyny powędrowały do muzeów. Po kilku miesiącach plany budowy uderzeniowych bezzałogowców przejęła amerykańska marynarka wojenna. Northrop i Boeing zaproponowały kolejne, większe wersje swoich samolotów, odpowiednio X-47B Pegasus i X-45C. Ostatecznie US Navy wybrała pierwszą konstrukcję.

Kosztem prawie 636 mln USD Northop Grumman zbuduje dwa Pegasusy (drugi powinien zostać ukończony w przyszłym roku) i przeprowadzi 3-letni cykl prób. Pierwszy lot X-47B, po serii testów statycznych, planowany jest na jesień 2009. Pierwsze starty i lądowania z pokładów lotniskowca powinny odbyć się w 2011. W przypadku pozytywnych wyników, program będzie kontynuowany, aż do otrzymania samolotu, który mógłby wejść do służby w latach 2020-2025.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.