W zakładach Australian Aerospace w Brisbane, zakończono wczoraj pozytywnie próby zdawczo-odbiorcze pierwszego śmigłowca MRH90, który został zmontowany w tym kraju.
Pierwsza para, jeszcze francuskich MRH90. Dzięki sporemu zamówieniu, możliwym okazało się jednak przeniesienie montażu końcowego do Australii, obecnie piątemu krajowi - po Francji, Niemczech, Włoszech i Finlandii - w którym montowane są NH90 / Zdjęcie: Australian Aerospace
Australijczycy zamówili w 2005 12 śmigłowców NH90 (pod oznaczeniem MRH90), dla zastąpienia wycofanych już UH-1. Rok później podpisali umowę o kupnie kolejnych 34 maszyn, które zastąpią S-70A Blackhawk wojsk lądowych (obecnie 35 egz.) i Westland Sea King (6) marynarki wojennej. 4 śmigłowce zostały wyprodukowane we Francji i przywiezione w dwóch turach przez An-124 (pierwsza para w grudniu 2007). Obecnie służą one w 5. pułku lotniczym, do celów szkoleniowych.
Wkrótce dołączy do nich kolejna maszyna, zmontowana już w Australii, w miejscowej filii Eurocoptera - Australian Aerospace w Brisbane, która była również odpowiedzialna za montaż 18 z 22 zamówionych rozpoznawczo-uderzeniowych Eurocopterów Tiger ARH.
Przeniesienie montażu do Australii pozwoliło zatrudnić 400 osób i generować ok. 1 mld USD wpływów do australijskiej gospodarki, wliczając w to wartość 10-letniego serwisu floty MRH90.
Osiągnięcie przez pierwsze śmigłowce wstępnej gotowości operacyjnej planowane jest dla marynarki wojennej w 2010, a dla wojsk lądowych - rok później.