Grupa ekspertów określiła, w jaki sposób szwajcarskie wojska lotnicze powinny zachować zdolność do obrony przestrzeni powietrznej kraju.
Wiosną 2016 Federalny Departament Obrony, Obrony cywilnej i Sportu (DDPS) Szwajcarii powołał grupę ekspertów, której zadaniem było określenie sposobu zachowania zachować zdolności do obrony przestrzeni powietrznej kraju przez Schweizer Luftwaffe (wojska lotnicze). Po przeprowadzeniu analiz okazało się, że do wyboru są aż 4 opcje.
Pierwsza zakładała zastąpienie wszystkich posiadanych przez Schweizer Luftwaffe 30 F/A-18C/D Hornet i 39 F-5E Tiger II przez 55 (a nawet 70) nowoczesnych wielozadaniowych samolotów bojowych i zakup nowego systemu OP, za łączną kwotę 15-18 mld CHF. Drugą możliwością jest pozyskanie 40 nowych samolotów wielozadaniowych i nowego systemu OP za 9 mld CHF.
Trzecie rozwiązanie miałoby polegać na zakupie 30 nowych wielozadaniowych samolotów bojowych, przedłużeniu trwałości użytkowej Hornetów do 2030 i znaczące zwiększenie zdolności OP za 8-8,5 mld CHF. Ostatnią opcją było nabycie tylko 20 nowych samolotów wielozadaniowych, wydłużenie trwałości użytkowej Hornetów i odnowienie eksploatowanych obecnie systemów OP.
Oprócz tego zgromadzono drugą grupę, złożoną z przedstawicieli partii rządzących, pracowników DDPS, przedstawicieli przemysłu i wojskowych. Jej zadaniem było ocenienie możliwości zakupu dostępnych na rynku nowych wielozadaniowych samolotów bojowych (w tym włączenie lub wykluczenie konstrukcji produkowanych przez FR i ChRL), ich zdolności bojowych i współdziałania z systemem OP, możliwości finansowania zakupu, czy zorganizowania ogólnonarodowego referendum w tej kwestii.
Ostatecznie większością głosów wybrano rozwiązanie nr 3. Należy jednak pamiętać, że nie jest to oficjalne stanowisko DDPS i rząd w Bernie może podjąć zupełnie inną decyzję.
Jednocześnie grupa ekspertów zaleciła, aby proces modernizacji eksploatowanego obecnie wyposażenia Schweizer Luftwaffe został zapoczątkowany jak najszybciej, ponieważ trwałość użytkowa floty Tigerów II i zestawów obrony powietrznej Rapier kończy się w 2020. Oznacza to, że proces wyboru nowych wielozadaniowych samolotów bojowych powinien rozpocząć się możliwie szybko, aby zakończyć go w 2020 i alokować niezbędne fundusze w budżecie resortu na 2022 (Wznowienie szwajcarskiego przetargu?, 2016-02-26).