Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rynek ciężkich śmigłowców

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 28 stycznia 2009

Według Forecast International (FI), w latach 2009-2018 na świecie zostanie wyprodukowanych 3924 średnich i ciężkich śmigłowców. Rosnący udział w tym lukratywnym rynku będzie miało europejskie konsorcjum NH Industries. Jednak pozycje lidera nadal zachowa Sikorsky, dzięki ogromnym zamówieniom rządu USA.

FI określa jako śmigłowce średnie i ciężkie, te maszyny, których maksymalna masa startowa wynosi więcej niż 6804 kg (15 000 lb). W kategorii tej nie mieszczą się więc nasze PZL W-3 Sokół, których masa wynosi 6400 kg.

Śmigłowce średnie i ciężkie są najbardziej dochodowym segmentem rynku śmigłowcowego. Wartość 3924 egz., które mają być wyprodukowane do 2018, szacowana jest na 88,1 mld USD, w cenach z 2009.

W nadchodzącej dekadzie głównymi odbiorcami takich śmigłowców będą - podobnie jak wcześniej - agencje rządowe, przede wszystkim wojsko. W związku z tym pozycje liderów zachowają przedsiębiorstwa amerykańskie, korzystające z największych zamówień państwowych.

Najwięcej średnich i ciężkich maszyn dostarczy Sikorsky. Przedsiębiorstwo to zachowa również pozycją lidera, dotyczącą wartości sprzedanej produkcji. W tym ostatnim wymiarze, drugie miejsce zajmie konsorcjum Bell-Boeing, produkujące hybrydowe samoloty rodziny V-22.

Najbliższa dekada będzie jednak okresem ekspansji dla europejskiego konsorcjum NH Industries. O ile Sikorsky proponuje kolejne, modernizowane modele swoich starych konstrukcji, NHI oferuje śmigłowce nowsze technologicznie, które zyskują przewagę w transakcjach eksportowych i na rynku cywilnym. Z tego powodu europejski producent umocni drugą pozycję, pod względem liczby sprzedanych maszyn.

Sytuację te może dopiero zmienić opracowanie w USA nowych śmigłowców w ramach programów Joint Heavy Lift (JHL) i Joint Multi-Role (JMR). Jednak z powodu kłopotów finansowych, przyszłość tych programów nie jest jasno zdefiniowana, a prace wdrożeniowe mogą znacznie przesunąć się w czasie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.