Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nierozwiązany problem hipoksji pilotów F-35

Lotnictwo wojskowe, 26 października 2017

Wprawdzie wielozadaniowe samoloty bojowe F-35 Lightning II wykonują loty bez przeszkód, ale przyczyny wystąpienia przypadków hipoksji pilotów, które spowodowały ich uziemienie latem tego roku, nadal pozostają niewyjaśnione. Co więcej, lotnicy wciąż donoszą o podobnych zdarzeniach.

Przyczyny występowania hipoksji wśród pilotów F-35 nadal nie zostały zidentyfikowane / Zdjęcie: USAF

Jak podaje Aviation Week, w l. 2006-2016 wśród pilotów F-35A odnotowano 10 przypadków wystąpienia objawów hipoksji lub podobnych. Jednak w roku bieżącym było ich także 10. Pięć z nich miało miejsce pomiędzy 2 maja a 8 czerwca, wśród lotników z bazy Luke w Arizonie, będącej głównym ośrodkiem szkolenia personelu Lightningów II. Z tego powodu czasowo wstrzymano tam loty (Uziemione F-35B z Yumy , 2017-06-26).

Po wznowieniu lotów w czerwcu odnotowano kolejne 3 zdarzenia, jednak zdaniem płka Bena Bishopa, pilota F-35 i d-cy 56th Operations Grupom ich objawy były łagodniejsze, niż wcześniej. Co ciekawe, największe ryzyko ponoszą piloci F-35A, używanych przez US Air Force. Jak wspomniano wcześniej, odnotowano wśród nich aż 20 przypadków hipoksji. Podobne zdarzenia wystąpiły wśród personelu US Marine Corps latającego F-35B tylko 4 razy, a wśród lotników US Navy – 5 razy.

Powołany w celu wyjaśnienia problemów zespół specjalistów nadal nie znalazł ich przyczyny. Co najciekawsze, wciąż nie wiadomo, czy odnotowane zdarzenia były rzeczywistą hipoksją (brakiem tlenu we krwi), czy też np. hiperkapnią (stanem nienormalnie podwyższonego ciśnienia parcjalnego dwutlenku węgla we krwi), niedotlenieniem histotoksycznym (spowodowanym zahamowaniem procesów utleniania w tkankach, najczęściej w wyniku zatruć), chorobą dekompresyjną, czy też wywołały je odwodnienie, brak snu lub nerwowość.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.