Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

120 zamówień na F-16

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 02 lutego 2009

Mimo, że od wprowadzenia do służby pierwszej wersji F-16 minęło już 30 lat, portfel zamówień na te samoloty wynosi jeszcze 120 egz., a ostatnie przewidywane obecnie dostawy zostaną zrealizowane do 2016. Samolot jest oferowany w kilku przetargach.

F-16 kupowane są głównie przez najbliższych sojuszników USA. Najwięcej tych samolotów wykorzystuje Izrael, Turcja (samoloty tego kraju przedstawiono na zdjęciu), Egipt i Korea Południowa / Zdjęcie: Yaşar Kadıoğlu

Forecast International, w swojej ostatniej analizie runku samolotów wielozadaniowych, określił F-16 jako ciągle konkurencyjną konstrukcję. Obecnie Lockheed Martin realizuje albo przygotowuje się do realizowania kilku kontraktów. W końcu 2007 pokonał francuskiego Dassault Rafale, w przetargu na 24 samoloty dla Maroka. Turcja z kolei - również w 2007 - zdecydowała się na zamówienie kolejnych 30 F-16, które będą montowane w zakładach TUSAS, z podzespołów dostarczanych z USA. Lokalny rywal Turcji, Grecja zamówiła nieco wcześniej także 30 szesnastek, które dopełnią obecną flotę 122 tych samolotów. 18 maszyn odbierze Pakistan, przy czym umowa z 2007 zawiera opcję na 18 następnych.

F-16 jest również oferowany dla kilku innych krajów. Największe znaczenie może mieć indyjski przetarg na 126 samolotów wielozadaniowych, następców MiG-ów 21 (choć F-16 nie jest typowany na faworyta). Z przyczyn politycznych prawdopodobnie nie dojdzie do skutku długo negocjowana w przeszłości transakcja sprzedaży 66 maszyn na Tajwan. Natomiast spodziewane opóźnienie wprowadzenia F-35, spowodowało, że Izrael rozważa zakupienie partii F-16, które pozwolą zastąpić najstarsze, wycofywane samoloty.

Osobną kategorię stanowią rynki Europy środkowej. Obecnie Chorwacja, Rumunia i Bułgaria zamierzają znaleźć następców dla swoich ex-sowieckich samolotów. W grę wchodzi łącznie zamówienie na kilkadziesiąt samolotów. Z powodu ograniczeń finansowych, największymi konkurentami będą stosunkowo tanie Gripeny i F-16.

Forecast International szacuje, że część z tych przetargów wygra Lockheed Martin, zwiększając swój portfel zamówień do 215 samolotów. Analitycy ośrodka wskazują na trzy powody sukcesu wiekowej już konstrukcji. Po pierwsze, zakup F-16 to doskonały środek wzmacniania powiązań politycznych z USA. Po drugie, samolot jest stale modernizowany, przez co jest konkurencyjny pod względem wyposażenia. Wreszcie, na tle innych, cięższych konstrukcji, jest stosunkowo tani. Dla mniej zasobnych klientów, znajdujących się w strefie wpływów USA, jedyną alternatywą jest wyłącznie szwedzki Gripen. Przy czym Lockheed Martina stać na to, by obniżać cenę swojego produktu, gdy potencjał polityczny nie wystarczy, do przeforsowania swojej propozycji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.