Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szpiegowski F-35A

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 04 grudnia 2017

W wywiadzie dla dziennika ABC Nyheter doradca norweskiego resortu obrony Lars Gjemble ujawnił, że służby techniczne Luftforsvaret (wojsk lotniczych Norwegii) wykryły, iż wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A Lightning II, które niedawno dotarły do kraju, wysyłają dane krytyczne do serwerów w USA. Oznacza to, że Amerykanie mogą śledzić, jakie czynności i zadania wykonują norwescy piloci i służby inżynieryjno-lotnicze.

Wojska lotnicze Norwegii poszukują sposobu na ukrycie przed producentem krytycznych danych dotyczących misji wykonywanych przez F-35A / Zdjęcie: MO Norwegii

Za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest dostarczony razem z samolotami skomputeryzowany autonomiczny system informacji logistycznych (ALIS). Jego zadaniem jest nie tylko śledzenie każdego egzemplarza F-35 na całym świecie w trakcie jego eksploatacji, realizacja zadań diagnostycznych płatowca, awioniki i zespołu napędowego oraz zapewnienie terminowych dostawy odpowiednich części zamiennych w żądane miejsce, ale także możliwość tworzenia, zapisywania i odtwarzania wszystkich misji bojowych i szkoleniowych.

Jednak zdaniem Gjemblego, ze względu na uwarunkowania geopolityczne, każdy z użytkowników F-35 potrzebuje filtra, dzięki któremu jego siły zbrojne będą mogły odseparować krytyczne dane ze strumienia informacji wysyłanych do ALIS. Norwegia, zniecierpliwiona z powodu ciągłych opóźnień w dostawie obiecanych przez Lockheeda Martina rozwiązań służących zabezpieczeniu danych, rozpoczęła własny projekt. Ma on  umożliwić Luftforsvaret zablokowanie wysyłania informacji krytycznych przez F-35 do serwerów ALIS znajdujących się w USA. Chodzi zwłaszcza o dane dotyczące taktyki i scenariuszy misji bojowych, bibliotek zagrożeń i celów oraz wyzwań i ograniczeń związanych z warunkami terenowymi i pogodowymi.

Lars Gjemble obawia się, że Luftforsvaret nie będą w stanie samodzielnie ochronić wrażliwych danych dotyczących misji. Dlatego też Norwegia zawarła partnerstwo z Włochami, aby wspólnie finansować zakupy i eksploatację tzw. Norway Italy Reprogramming Laboratory (NIRL, ang. Norwesko-włoskiego laboratorium przeprogramowania), w którym można będzie wprowadzić poufne dane do oprogramowania F-35, tak jak ma to miejsce w przypadku norweskich F-16 (F-35 testuje spadochron na Alasce, 2017-11-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.