W wywiadzie dla dziennika ABC Nyheter doradca norweskiego resortu obrony Lars Gjemble ujawnił, że służby techniczne Luftforsvaret (wojsk lotniczych Norwegii) wykryły, iż wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A Lightning II, które niedawno dotarły do kraju, wysyłają dane krytyczne do serwerów w USA. Oznacza to, że Amerykanie mogą śledzić, jakie czynności i zadania wykonują norwescy piloci i służby inżynieryjno-lotnicze.
Za taki stan rzeczy odpowiedzialny jest dostarczony razem z samolotami skomputeryzowany autonomiczny system informacji logistycznych (ALIS). Jego zadaniem jest nie tylko śledzenie każdego egzemplarza F-35 na całym świecie w trakcie jego eksploatacji, realizacja zadań diagnostycznych płatowca, awioniki i zespołu napędowego oraz zapewnienie terminowych dostawy odpowiednich części zamiennych w żądane miejsce, ale także możliwość tworzenia, zapisywania i odtwarzania wszystkich misji bojowych i szkoleniowych.
Jednak zdaniem Gjemblego, ze względu na uwarunkowania geopolityczne, każdy z użytkowników F-35 potrzebuje filtra, dzięki któremu jego siły zbrojne będą mogły odseparować krytyczne dane ze strumienia informacji wysyłanych do ALIS. Norwegia, zniecierpliwiona z powodu ciągłych opóźnień w dostawie obiecanych przez Lockheeda Martina rozwiązań służących zabezpieczeniu danych, rozpoczęła własny projekt. Ma on umożliwić Luftforsvaret zablokowanie wysyłania informacji krytycznych przez F-35 do serwerów ALIS znajdujących się w USA. Chodzi zwłaszcza o dane dotyczące taktyki i scenariuszy misji bojowych, bibliotek zagrożeń i celów oraz wyzwań i ograniczeń związanych z warunkami terenowymi i pogodowymi.
Lars Gjemble obawia się, że Luftforsvaret nie będą w stanie samodzielnie ochronić wrażliwych danych dotyczących misji. Dlatego też Norwegia zawarła partnerstwo z Włochami, aby wspólnie finansować zakupy i eksploatację tzw. Norway Italy Reprogramming Laboratory (NIRL, ang. Norwesko-włoskiego laboratorium przeprogramowania), w którym można będzie wprowadzić poufne dane do oprogramowania F-35, tak jak ma to miejsce w przypadku norweskich F-16 (F-35 testuje spadochron na Alasce, 2017-11-28).