Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Opóźnienie Phalcona

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 16 lutego 2009

Indyjskie wojska lotnicze poinformowały oficjalnie o kolejnym opóźnieniu dostawy pierwszego z 3 zamówionych samolotów wczesnego ostrzegania, z izraelskim systemem IAI EL/M-2075 Phalcon. Maszyna trafi do odbiorcy prawdopodobnie pod koniec marca.

W odróżnieniu od innych użytkowników systemu Phalcon (Izrael, Chile, w przyszłości Singapur), Indie wykorzystają nie obudowę szynową, a tradycyjną, dyskową owiewkę. Na zdjęciu: jeden z Ił-ów 76TD w czasie prób

W 2004 indyjskie wojska lotnicze (IAF) zawarły z Israeli Aircraft Industries umowę na dostawę 3 samolotów Ił-76 z systemem Phalcon, o wartości 1,1 mld USD. Miały być one przekazane w 2007. Według dostępnych informacji, pierwotne opóźnienie powstało w Uzbekistanie (gdzie wyprodukowano samoloty w wersji standardowej), a później w Taganrogowskim lotniczym kompleksie naukowo-techniczny im. G.R. Bieriewa, gdzie przygotowano maszyny do zainstalowania urządzeń IAI. Zwłoka spowodowana była głównie faktem, że zamówione przez Indie Ił-76TD były konstrukcją gruntownie zmodernizowaną, m.in. z zabudowanymi nowymi silnikami PS-90A-76 (zobacz: W Taganrogu oblatano nowy AWACS dla Indii).

Ostatecznie samoloty trafiły do Izraela w połowie ubiegłego roku, 7 miesięcy po zapisanym w umowie terminie dostaw. Na miejscu powstało kolejne opóźnienie - w wyniku ubiegłorocznych negocjacji ustalono, że Ił-y zostaną przekazane odbiorcy we wrześniu 2008, jednak i ten termin nie został dotrzymany.

Ostatni komunikat indyjskich wojsk lotniczych stwierdza, że pierwszy Ił-76 z systemem Phalcon zostanie odebrany pod koniec marca bieżącego roku. Wszystkie trzy samoloty trafią do bazy lotniczej Agra. Nowe Dehli wyraża przy tym zainteresowanie nabyciem kolejnych 3 samolotów.

Ił-y 76TD będą kluczowym elementem sieciocentrycznego systemu dowodzenia indyjskich wojsk lotniczych. W latach 2010-2011 ma zakończyć się tworzenie jednej sieci wymiany i opracowywania informacji, pochodzących z wszystkich samolotów i naziemnych stacji radiolokacyjnych. Według przedstawicieli IAF, obecnie 70% systemów naziemnych jest już włączonych w spójną, cyfrową sieć dowodzenia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.