Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

SpaceDataHighway działa pełną mocą

Astronautyka, 22 marca 2018

Oferowana przez Grupę Airbus usługa SpaceDataHighway rozpoczęła regularny przekaz danych z satelity Sentinel-2A. Oznacza to początek działania kosmicznej infostrady z wykorzystaniem wszystkich czterech satelitów Sentinel programu Copernicus i początek nowej ery dla użytkowników obrazowania satelitarnego.

Kosmiczna infostrada działa z wykorzystaniem wszystkich czterech satelitów Sentinel / Ilustracja: Airbus

Dwie pierwsze pary satelitów programu Copernicus obserwujące Ziemię, Sentinel-1A i -1B, oraz Sentinel-2A i -2B zostały włączone do tej usługi jako kluczowi klienci SpaceDataHighway na mocy porozumienia pomiędzy Unią Europejską i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), właścicielami programu Copernicus, oraz Airbusem, właścicielem i operatorem handlowym usługi SpaceDataHighway.

Od wprowadzenia SpaceDataHighway konstelacja Sentinel-1 zwiększyła przesył danych o ok. 50%. Usługa ta oferuje także użytkownikom Sentinel-1 wartość dodaną w postaci znacznego udoskonalania aktualności danych pochodzących z obserwacji prowadzonych poza Europą. To ważna zaleta dla odbiorców, zwłaszcza tych potrzebujących rutynowego monitoringu oddalonych obszarów dla potrzeb przemysłu morskiego lub oceny skali klęsk żywiołowych, czy też w przypadku przygotowywania pierwszej reakcji na sytuację kryzysową.

SpaceDataHighway jest oparta na najnowocześniejszej technologii laserowej. Będzie to unikalny system satelitów geostacjonarnych połączonych z siecią stacji naziemnych, z pierwszym satelitą EDRS-A znajdującym się już w przestrzeni kosmicznej. Codziennie może on przesłać do 40 TB danych gromadzonych przez satelity obserwacyjne oraz bezzałogowe i załogowe statki latajace z prędkością transmisji dochodzącą do 1,8 Gb/s.

Telekomunikacyjne satelity przekaźnikowe nowego systemu zostały zaprojektowane w sposób umożliwiający im nawiązywanie laserowych połączeń z satelitami poruszającymi się tysiące kilometrów niżej, na niskich orbitach i pobieranie z nich danych. Unoszący się na wyższej orbicie geostacjonarnej, pełniący funkcję pośrednika SpaceDataHighway natychmiast wysyła zebrane dane do stacji naziemnych w Europie. Pozwala to satelitom poruszającym się niżej na nieustanną łączność z Ziemią i bieżące przesyłanie zgromadzonych informacji, a także uniknięcie oczekiwania z ich przesłaniem do momentu dotarcia nad własne stacje naziemne.

Projekt SpaceDataHighway jest prowadzony w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy ESA i Grupą Airbus. Korzysta on z terminali laserowych opracowanych przez Tesat-Spacecom i Niemiecką Agencję Kosmiczną DLR. EDRS-A, pierwszy satelita przekaźnikowy systemu SpaceDataHighway, wystrzelony w styczniu 2016, oferuje zasięg od amerykańskiego wybrzeża wschodniego do Indii. Drugi satelita zostanie wystrzelony jeszcze w tym roku. Podwoi on wydajność systemu i zwiększy zasięg oraz nadmiarowość systemu. Airbus planuje rozbudować SpaceDataHighway dzięki trzeciemu węzłowi, ERDS-D, który ma być wprowadzony na orbitę nad rejonem Azji i Pacyfiku (Kosmiczna infostrada już działa , 2016-11-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.